Provinciale weg rond Medemblik moet veiliger

29 april 2022

Provinciale weg rond Medemblik moet veiliger

Foto: Google / Maps

De provinciale weg N240, gelegen in West-Friesland en de Noordkop, staat bekend als een onveilige weg. Er hebben zich in de afgelopen jaren meerdere ongevallen voorgedaan, sommige met dodelijke afloop. De SP stelt opnieuw vragen aan het provinciebestuur om de verkeersoverlast en de gevaarlijke verkeerssituaties rond de stad Medemblik aan de kaak te stellen.

“Ter hoogte van de stad Medemblik ligt één groot verkeersknelpunt. Automobilisten die de rotonde N239-N240 nabij Medemblik naderen, weten direct de meest gevaarlijke punten aan te wijzen. Zo ook de fietsers die gebruikmaken van het Opperdoezerpad en de bestuurders van landbouwvoertuigen”, zo stelt Statenlid Wim Hoogervorst. De SP wil daarom graag weten hoe de provincie deze knelpunten gaat aanpakken. De gevaarlijke fietsoversteekplaats op de N240, nabij het spoor van de stoomtram Hoorn-Medemblik en het ontbreken van een parallelweg tussen de Almereweg en de Koggenrandweg zorgen voor ongewenste verkeerssituaties. Met de aanleg van het ontbrekende deel parallelweg wordt, volgens gedeputeerde Jeroen Olthof, spoedig begonnen. Maar daar houdt het nog niet bij op: deze provinciale weg N240 ligt namelijk tegen en binnen de bebouwde kom van Medemblik, wat eveneens voor velen een doorn in het oog is. Hoogervorst: “Doorgaand verkeer richting Wieringerwerf moet tot twee keer toe een merkwaardige slinger maken. De hele afwikkeling van deze provinciale weg levert in en om de stad verkeersopstoppingen en gevaarlijke manoeuvres op. Het is erg onlogisch en het zorgt voor veel overlast.”

De SP wil dat er op termijn iets wordt gedaan aan al deze knelpunten en draagt goede oplossingen aan. De provincie zal de SP-vragen binnen dertig dagen beantwoorden.

Update: De vragen zijn inmiddels beantwoord. U treft de beantwoording hieronder in de bijlagen aan. (PDF, "Beantwoorde SP-vragen over mogelijke aanpassingen tracé N240 bij Medemblik")
Ook heeft het Noord-Hollands Dagblad (d.d. 10 juni jl.) bericht over de beantwoording van onze Statenvragen. Zie hieronder het eerste artikel daarover.
Bij de eerstvolgende gelegenheid zal de SP hiervoor een voorstel indienen.

Foto: Google / Streetview
 Fietsersoversteek N240 - Het Opperdoezerpad

Wilt u meer lezen over de genoemde knelpunten en over de mogelijke oplossingen? Neem dan alvast een kijkje in de Statenvragen van Wim Hoogervorst (zie bijlage) en houdt onze website in de gaten.

• Schriftelijke vragen van de SP over ‘Maatregelen N240 na wéér een ernstig verkeersongeval’ zijn op 1 februari jl. beantwoord. U treft ze eveneens in de bijlagen aan.
  • Schriftelijke vragen van de SP over ‘N240 - een levensgevaarlijke weg in West-Friesland en de Wieringermeer’ zijn op 30 juni 2020 beantwoord. U treft ze eveneens in de bijlagen aan.