Bouwplannen

8 februari 2023

Provincie laat recreanten wijken voor de rijken

Foto: . / .

Een grote groep recreanten van Camping Sandevoerde ging afgelopen maandag naar het provinciehuis. De SP stelde vragen aan het provinciebestuur over de ongeoorloofde start van de bouw van dure chalets op hun park. Kennemerpark BV. lapt namelijk alle regels aan zijn laars en de gemeente Zandvoort gaat niet over tot handhaving. Statenlid Heidi Bouhlel: “De SP wil dat de provincie ingrijpt, maar de PvdA-gedeputeerde Olthof wijst deze recreanten gewoon naar de rechter. Waar sta je dan nog als recreant?”

23 december 2022

Delegatiebesluit kan vriendjespolitiek mogelijk maken

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De omgevingswet die 26 wetten moet vervangen, is volgens de SP een gedrocht. De invoering van die wet wordt alwéér uitgesteld. In de tussentijd moeten provincies en gemeenten zich in allerlei vreemde bochten wringen. Het ingestelde provinciale ‘delegatiebesluit’ is zo’n vreemde bocht; het provinciebestuur mag daarbij zonder instemming van de Provinciale Staten een besluit nemen. In de laatste statenvergadering van het jaar stelt SP-statenlid Heidi Bouhlel het aan de kaak: “Het delegatiebesluit moet nodig onder de aandacht worden gebracht, want het werkt vriendjespolitiek in de hand”.

23 november 2022

Column: "Over sloop, verkoop en liberalisering: stop ermee!"

Foto: Daan Angevaere / SP

Waar je ook komt, laat het woord wooncrisis vallen en je bent verzekerd van een urenlang gesprek. En laat ik er duidelijk over zijn: het is crisis en niet zo’n beetje ook. Koopwoningen zijn welhaast onbetaalbaar geworden, huurhuizen kennen wachttijden die door het dak zijn geschoten. Denk even aan Landsmeer, waar de wachttijd voor een sociale huurwoning 22 (tweeëntwintig!) jaar is. Je zal maar het huis uit willen. Met dit soort wachttijden ben je welhaast al grootouder voordat je op jezelf kunt gaan wonen.

NHD, 22 nov 22: "Statenleden vinden bebouwing naast Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid onwenselijk.

"Er zitten nogal wat haken en ogen aan woningen naast de Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid, maar volgens de provincie Noord-Holland is het ’niet volstrekt onmogelijk om bebouwing te realiseren’. Dit is de reactie van gedeputeerde staten (GS) op enkele vragen van de statenleden Sijmen Mulder (D66) en Remine Alberts (SP)."

Licht op groen voor padel op natuurijsbaanterrein Wormer

"De pijn zit echter in de komst van de tennis- en vooral padelbanen op het ijsbaanterrein. Reden voor PvdD, SP, GroenLinks en Denk om tegen te stemmen. Vooral de geluidsoverlast en de hoge glazen wanden bij de padelbanen passen niet in een natuurgebied, menen zij."

26 oktober 2022

Recreatieparken en natuur nóg verder onder druk

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Volgens een meerderheid in de Tweede Kamer moet het mogelijk zijn om recreatieparken om te bouwen tot woonwijken. De SP is fel tegenstander. Statenlid Heidi Bouhlel: “Het aanbod aan betaalbare vakantie- en recreatiemogelijkheden komt dan nóg verder onder druk te staan. Ook onze hoogwaardige natuur gaat hierdoor naar de knoppen”. Deze parken en de natuur zijn van essentieel belang voor onze provincie en voor de Noord-Hollanders. De SP stelt hierover vragen aan het provinciebestuur.

NHD: "Campings worden steeds vaker bungalowparken voor mensen met dikkere portemonnee"

Al decennialang worden recreanten van hun geliefde stekje verjaagd. Kampeerplekken worden verkocht aan een grote marktpartij en de reguliere recreant mag het terrein verlaten.

Het NHD wijdde er een artikel aan en verwijst daarbij naar het uitvoerige onderzoeksrapport van SP Noord-Holland en ChristenUnie Noord-Holland, genaamd 'Recreatieoorden Noord-Holland.'

Raadpleeg het in de bijlage onderaan het artikel: "Beleid rondom revreatieoorden een stapje dichterbij"

3 augustus 2022

Provinciebestuur overtreedt eigen verbod op toestaan nieuwe megastallen

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het provinciebestuur zorgt ervoor dat er in elf jaar tijd negentien megastallen zijn bijgekomen. De SP wil juist de uitstoot, hinder en ziektebeelden voorkomen en pleit voor het terugdringen van het aantal megastallen. Statenlid Anna de Groot: “Deze groei is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Het lijkt erop dat dit mogelijk is geworden doordat de provincie de termen ‘megastal’ en ‘intensieve veehouderij’ door elkaar gebruikt.” De SP wil hier opheldering over en stelt vragen.