Onderzoek: woningbouw aan de Scheepsbouwersweg in Landsmeer kan wel

27 maart 2023

Onderzoek: woningbouw aan de Scheepsbouwersweg in Landsmeer kan wel

Foto: Heidi Bouhlel / SP

Het onderzoek, gepubliceerd op 22 maart en uitgevoerd door Royal Haskoning, laat zien dat er wel degelijk woningbouw aan de Scheepsbouwersweg mogelijk is. En dat is goed nieuws, want de vraag naar vooral sociale woningen is in Landsmeer de hoogste van Nederland. De wachtlijst voor een sociale huurwoning is er welgeteld 22 jaar. Dat het gemeentebestuur ervoor koos om grond beschikbaar te stellen voor een luxe vakantieresort, was reden om in verzet te komen.

Statenlid en tevens voorzitter van de SP-afdeling Landsmeer, Heidi Bouhlel, stelde vragen aan het provinciebestuur toen bekend werd dat in 2021 het betreffende stuk grond was verkocht aan de projectontwikkelaars Dutchen Group en Blauwhoed BV. Alles gebeurde achter gesloten deuren en pas na de verkoop werd een select groepje bewoners geïnformeerd. De beantwoording van de vragen, plus de antwoorden op vervolgvragen, waren dusdanig nietszeggend dat Bouhlel het noodzakelijk vond om een WOB-verzoek in te dienen. Daaruit bleek dat er nooit onderzoek was gedaan naar de mogelijkheid voor woningbouw aan de Scheepsbouwersweg.

Wethouder E. Heinrich bleef ondanks die uitkomst vasthouden aan zijn bewering dat er wel degelijk onderzoek was gedaan. In een interview voor Landsmeer in Beeld zei hij zelfs dat Bouhlel “maar wat uit haar nek kletste”. Het huidige (demissionaire) gemeentebestuur heeft alsnog opdracht gegeven om te onderzoeken of woningbouw op de betreffende plek mogelijk is. Met dit bemoedigende resultaat: met wat aanpassingen is woningbouw wel degelijk mogelijk. Nu mogen gemeentebestuur en -raad laten zien of ze voor toerisme en geldgraaiende projectontwikkelaars of voor broodnodige woningbouw kiezen.

Foto: Heidi Bouhlel / SP