Treinvervoer

26 juni 2022

Provincie, trek ten strijde voor het behoud van ons OV

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het Openbaar Vervoer (OV) in Nederland dreigt 30% van het aanbod te verliezen, als het aan het Rijk ligt. Dat betekent dat er ook in de provincie Noord-Holland vele buslijnen geschrapt zullen worden en er aanzienlijk minder treinen zullen rijden. “Dit is opnieuw een mokerslag voor het OV. Achtereenvolgende kabinetten hebben al stelselmatig op het OV bezuinigd. Het Rijk laat de reizigers en de vervoersbedrijven in de steek”, aldus statenlid Wim Hoogervorst. “En dat terwijl we juist moeten inzetten op méér openbaar vervoer.”

21 april 2022

Voorkom verdere kaalslag in het openbaar vervoer

Foto: Foto / Alfenaar

Het openbaar vervoer in onze provincie heeft een flinke deuk opgelopen tijdens de coronapandemie. Het reizigersaantal is enorm teruggelopen en nog lang niet op het oude peil. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) wil de coronasteun voor openbaar vervoerbedrijven aan het einde van dit jaar stoppen. De vervoerders waarschuwen voor enorme verliezen. De SP maakt zich er ernstige zorgen over en stelt vragen aan het provinciebestuur.