Treinvervoer

22 november 2022

‘Klimaatvoorstellen nog steeds te lastig?’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

In de Provinciale Staten van Noord-Holland deelde fractievoorzitter Remine Alberts haar kritiek op de huidige maatschappelijke en politieke situatie. Na haar betoog, tijdens deze Algemene Beschouwingen, deed ze maar liefst negen voorstellen om het leven van Noord-Hollanders beter te maken; voorstellen om de natuur te laten floreren, om het klimaat een handje te helpen en om de directe leefomgeving te verbeteren. Remine Alberts: “Voor veel fracties leek mijn kritiek¹ te lastig om aan te horen. Voorstellen over schone lucht, leefbaarheid en volkshuisvesting - die al onze inwoners aangaan – wuift de meerderheid gewoon weg. Waar blijf je dan met je klimaatambities en je mooie woorden over ‘duurzaam doorpakken’?”

7 september 2022

Taart voor strijdende buschauffeurs

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Vandaag worden stakers in het streekvervoer een hart onder de riem gestoken. Na een warm welkom vertellen buschauffeurs aan SP-leden waarom ze hun werk hebben neergelegd. Deze estafettestaking wordt door vakbond FNV door heel het land georganiseerd. De Alkmaarse SP-fractievoorzitter Rigo Wijdoogen daarover: “Goede arbeidsvoorwaarden en een goede beloning zorgen ervoor dat het beroep aantrekkelijk wordt. We hebben onze buschauffeurs namelijk hard nodig. Het openbaar vervoer moet weer van ons allemaal worden; als basisvoorziening. Wij steunen deze strijders daarom van harte.”

7 juli 2022

Oproep aan het Rijk: “Blijf het OV steunen!”

Foto: Marcel Lathouwers / SP

SP Noord-Holland wil meer druk uit te oefenen op het Rijk om de coronasteun voor het openbaar vervoer voort te zetten. De reizigersaantallen zijn nog niet op het oude niveau van vóór de coronacrisis en toch wil de staatssecretaris de steun stopzetten. De SP diende daarom op 4 juli een motie in. SP-statenlid Wim Hoogervorst: “De SP waardeert de inzet van gedeputeerde Olthof hierin en wil hem helpen in zijn strijd voor het behoud van ons OV”.

26 juni 2022

Provincie, trek ten strijde voor het behoud van ons OV

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het Openbaar Vervoer (OV) in Nederland dreigt 30% van het aanbod te verliezen, als het aan het Rijk ligt. Dat betekent dat er ook in de provincie Noord-Holland vele buslijnen geschrapt zullen worden en er aanzienlijk minder treinen zullen rijden. “Dit is opnieuw een mokerslag voor het OV. Achtereenvolgende kabinetten hebben al stelselmatig op het OV bezuinigd. Het Rijk laat de reizigers en de vervoersbedrijven in de steek”, aldus statenlid Wim Hoogervorst. “En dat terwijl we juist moeten inzetten op méér openbaar vervoer.”

21 april 2022

Voorkom verdere kaalslag in het openbaar vervoer

Foto: Foto / Alfenaar

Het openbaar vervoer in onze provincie heeft een flinke deuk opgelopen tijdens de coronapandemie. Het reizigersaantal is enorm teruggelopen en nog lang niet op het oude peil. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) wil de coronasteun voor openbaar vervoerbedrijven aan het einde van dit jaar stoppen. De vervoerders waarschuwen voor enorme verliezen. De SP maakt zich er ernstige zorgen over en stelt vragen aan het provinciebestuur.