Water

23 november 2022

Provincie is uitgepolderd met de veenweidestrategie

Foto: Ruth van Schriek / Agraaf

De SP vindt de provinciale veenweidestrategie nog niet voldoende en pleit voor concrete maatregelen op de korte termijn. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de SP verschillende voorstellen¹ mede ingediend. Statenlid Anna de Groot: “De tijd van pappen en ‘drooghouden’ is voorbij. Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aangepakt. Het moet sneller.” De voorstellen zijn door een meerderheid aangenomen.

NHD, 21 nov 22: Aanpak bodemdaling moet sneller, aldus Staten Noord- Holland

Een greep uit het artikel: "Anna de Groot (SP) typeerde de afgelopen jaren met ’wikken en wegen, polderen en kletsen, pappen en drooghouden.’ ,,Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aanpakt. Het moet sneller.’’"

8 september 2022

‘Trek vergunningen Tata Steel in’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Afgelopen maandag vond er een debat plaats over het zogeheten ‘programma Tata Steel’. Hoewel werd aangekondigd dat Tata stappen wil zetten om te verduurzamen, vindt de SP – samen met omwonenden en natuur- en milieuorganisaties – dat het niet snel genoeg gaat. Ook niet als het gaat om het weer leefbaar maken van de IJmond. Er is alleen maar meer overlast¹ door Tata en bovendien zal met dit plan de oude fabriek nog járen kankerverwekkende stoffen uitstoten. Statenlid Anna de Groot: “De SP vraagt daarom aan de Omgevingsdiensten en de provincie om nog sneller op te treden en nóg strengere maatregelen te nemen. Wat ons betreft trekt men alle vergunningen in!”

31 augustus 2022

Staalgigant Tata slurpt miljarden liters grondwater op

Foto: Foto / Johan Wieland

In tijden van toenemende droogte en strengere regimes voor het gebruik van water, pompt Tata Steel miljarden liters grondwater per jaar op. De SP wil weten waarom dit kan. Voor agrariërs is het immers verboden om in het duingebied grondwater op te pompen. De SP stelt er daarom vragen over aan het provinciebestuur. Statenlid Anna de Groot: “Tata pompt enorm veel op en levert er tevens vervuild grondwater voor terug, zo blijkt. En dat in het duingebied waar natuurherstel hoog op de agenda staat!”¹

15 juli 2022

“Inlaten van water in Polder Westzaan erg belangrijk, maar dan zonder gif!”

Foto: Marijke Verhagen / Free nature images

De SP pleit er met succes voor om water dat in de Polder Westzaan zal worden ingelaten eerst op kwaliteit wordt onderzocht. In het reeds vervuilde water is het namelijk zeer aannemelijk dat er giftige dioxinen aanwezig zijn. Het inlaten van ‘brak water’ is voor de polder erg belangrijk om er de bijzondere flora te behouden en verdere bodemdaling te beperken. SP-statenlid Anna de Groot: “Maar dat moet dan wel schoon zijn”.

9 februari 2022

Statenfracties geloven in sprookjes – Datacenterstrategie vastgesteld

Foto: René Roesingh / Red de Wieringermeer

Een meerderheid van de statenfracties schaart zich achter de provinciale datacenterstrategie. Men tuint in beloften die nooit waargemaakt kunnen worden: “Het verbruik van elektriciteit en water, de beperkingen op ons elektriciteitsnet, het niet kunnen benutten van de restwarmte, het vernachelen van het Hollandse landschap en ga zo maar door. Het zijn allemaal belastende omstandigheden, die niet snel of wellicht nooit zullen verbeteren”, aldus fractievoorzitter Remine Alberts. “Het is teleurstellend om te zien dat de provincie zich nu niet inzet om de maatschappelijke en ecologische gevolgen in kaart te brengen.” De SP opperde tevergeefs om een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren.