Wandel- en vaartocht langs Zaanse industrie – Geef je op!

16 februari 2023

Wandel- en vaartocht langs Zaanse industrie – Geef je op!

Foto: Anna de Groot / SP

Op zaterdag 4 maart wandelen en varen we in de Zaanstreek. Tijdens de tocht krijgen deelnemers een indruk van de oude Zaanse industrie en wat ruim 300 jaar industrie doet met de natuur en de biodiversiteit; de Zaanse natuurgebieden lijden erg onder de stikstofuitstoot van de industrie en dat is te zien. Geef je op en loop en vaar met ons mee.

Ook de invloed van de industrie op het klimaat moeten we niet onderschatten. De Zaanse industrie was in 2020 verantwoordelijk voor 36% van de CO2 uitstoot en 40% van de totale uitstoot van Zaanstad (o.a. CO2, methaan, lachgas, F gassen). De SP in Zaanstad en in Provinciale Staten van Noord-Holland stelt al vele jaren de invloed van de industrie op de natuur en de gezondheid van mensen aan de orde. De SP wil laten zien dat het verder stoppen van de stikstofuitstoot en het verder verduurzamen van de Zaanse industrie sneller moet, om de natuur te verbeteren. Tevens om de woningbouw te bevorderen en de lucht gezonder te maken.

De wandeltocht begint op de Stationsstraat in Koog aan de Zaan en eindigt daar ook weer. In de tussentijd wandelen we langs de - oude - Zaanse industrie en varen we in de Kalverpolder. Het begint om 12.00 uur en eindigt rond 16.00 uur. Iedereen mag mee!

Belangstellenden kunnen zich opgeven via zaanstreek@sp.nl of via deze link.