Energietransitie, windmolens en zonneparken

21 april 2022

Voorkom verdere kaalslag in het openbaar vervoer

Foto: Foto / Alfenaar

Het openbaar vervoer in onze provincie heeft een flinke deuk opgelopen tijdens de coronapandemie. Het reizigersaantal is enorm teruggelopen en nog lang niet op het oude peil. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) wil de coronasteun voor openbaar vervoerbedrijven aan het einde van dit jaar stoppen. De vervoerders waarschuwen voor enorme verliezen. De SP maakt zich er ernstige zorgen over en stelt vragen aan het provinciebestuur.

11 maart 2022

Neem nieuwe Rijksnormen voor windmolens mee in Omgevingsverordening

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De Provinciale Omgevingsverordening is deze week uitgesteld. De SP is hier voorstander van, omdat eerst goed moet worden uitgezocht wat de gezondheidseffecten zijn van windmolens op land. Het veelbesproken referendumverzoek van Windalarm zal daardoor eveneens later behandeld moeten worden.

14 februari 2022

Asbest eraf en zon erop!

Foto: Heidi Bouhlel / SP

We weten het al jaren, asbest is een kankerverwekkende stof en - volgens onderzoek van onder meer de Gezondheidsraad - gevaarlijk voor de gezondheid. Een rapport uit 2010 toont zelfs dat het gevaarlijker is dan voorheen werd gedacht.

9 februari 2022

Statenfracties geloven in sprookjes – Datacenterstrategie vastgesteld

Foto: René Roesingh / Red de Wieringermeer

Een meerderheid van de statenfracties schaart zich achter de provinciale datacenterstrategie. Men tuint in beloften die nooit waargemaakt kunnen worden: “Het verbruik van elektriciteit en water, de beperkingen op ons elektriciteitsnet, het niet kunnen benutten van de restwarmte, het vernachelen van het Hollandse landschap en ga zo maar door. Het zijn allemaal belastende omstandigheden, die niet snel of wellicht nooit zullen verbeteren”, aldus fractievoorzitter Remine Alberts. “Het is teleurstellend om te zien dat de provincie zich nu niet inzet om de maatschappelijke en ecologische gevolgen in kaart te brengen.” De SP opperde tevergeefs om een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren.

4 juni 2021

Van fossiele naar duurzame energie niet ten koste van de volksgezondheid

Foto: Eric Smaling / SP

De Regionale Energie Strategie (RES) beheerst het leven van duizenden Noord-Hollanders. Al geruime tijd spreken bezorgde bewoners, actiegroepen en natuurorganisaties in bij verschillende overheden. Zo ook in de Provinciale Staten op 3 juni. “We willen de natuur sparen, klimaatdoelen halen, woningen bouwen en waken over de gezondheid van onze inwoners. Dat kan, maar niet als je windmolens naast huizen neer gaat zetten. Het is vol in Noord-Holland. We moeten niet zomaar alles toestaan”, aldus SP fractievoorzitter Eric Smaling.

4 mei 2021

Oproep: Discussie over datacenters in de Provinciale Staten

Foto: Foto / Arend van Dam

Op maandag 10 mei om 15.00u is er een overleg over datacenters in Noord-Holland. De provincie Noord-Holland organiseert een discussie voor de Provinciale Statenleden over een toekomstige 'datacenterstrategie'. Het overleg is dankzij de SP openbaar en toegankelijk voor publiek. Kijk die middag live mee via https://noord-holland.stateninformatie.nl/live