Blog Maarten Dijksen

19 februari 2024

De SP: een Natuurlijke keuze!

In een tijd waarin onze planeet kreunt onder de last van klimaatveranderingen en ecologische uitdagingen staat de SP als een lichtbaken voor een duurzame toekomst. Waarom? Omdat de SP niet alleen strijdt voor een sociale rechtvaardigheid, maar ook voor de bescherming van onze kostbare natuurlijke omgeving.

5 januari 2024

Kleinere boeren, grotere Toekomst: De weg naar biologisch voedsel als norm.

In de wereld van vandaag, waar industriële landbouw en gigantische boerderijen de norm zijn geworden, lijkt het idee van biologisch voedsel als alledaagse kost soms ver weg. Maar laten we eens teruggaan naar een tijd waarin het gras groen was, de lucht schoon en het voedsel puur. Dat was het tijdperk van mijn opa, een boer met slechts 2 tot 3 hectare grond. Hij had zijn eigen moestuin, fruitboomgaard, bijen, één koe, 100 kippen voor eieren en 2 hectare bollen. Alles gebeurde met de hand, en toch slaagde hij erin om een groot gezin te voeden. Dit beeld van een boer uit het verleden is misschien wel de boer van de toekomst.

20 oktober 2023

Publieke Voorzieningen: Een Erfgoed om te Koesteren

Foto: SP

In een tijd waarin marktwerking steeds meer terrein wint en de privatisering van publieke voorzieningen normaal lijkt te zijn, rijst de vraag: waarom zouden we onze publieke voorzieningen in publieke handen moeten houden? Het antwoord op deze brandende vraag raakt de kern van onze samenleving en de waarden die we koesteren.