Spanningen in de coalitie

25 februari 2024

Spanningen in de coalitie

Foto: OD NHN

Afgelopen november waren er spanningen ontstaan in de coalitie. Er moest een standpunt ingenomen worden over het plaatsen van drie windmolens in de Noorder IJplas in Amsterdam. De SP was hier tegen en kreeg steun vanuit de coalitie door VVD en BBB. Dit zorgde voor groot ongenoegen bij GroenLinks en PvdA. Vooral GroenLinks was hier verbolgen over. De GroenLinks wethouder uit Amsterdam noemde de handelwijze in de Provinciale Staten zelfs onbehoorlijk en uitte dus openlijk kritiek op de GroenLinks gedeputeerde Kocken van de provincie.

Nu gaf de gedeputeerde onlangs een interview met het Parool en haalde ze hard uit. Ze zei daarin: “Als zoiets nog een keer gebeurt, dan stappen we uit de coalitie". Met niet zoveel woorden zei ze dat de VVD en BBB coalitiebreuk hadden gepleegd. Tijdens het debat was de Noorder IJplas opeens een open kwestie. Dat is opmerkelijk want als het een open kwestie was, dan is de opstelling van GL in zowel de provincie als in Amsterdam die van een klein kind. Niet geregeld in de coalitie maar iedereen de maat nemen.

De SP is blij dat de Provinciale Staten nog altijd zelf vinden dat ze een keuze mogen maken over waar de windmolens in de provincie komen. En niet één politieke partij. Volwassenheid in de politiek is een groot goed.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.