Welzijn

22 november 2022

‘Klimaatvoorstellen nog steeds te lastig?’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

In de Provinciale Staten van Noord-Holland deelde fractievoorzitter Remine Alberts haar kritiek op de huidige maatschappelijke en politieke situatie. Na haar betoog, tijdens deze Algemene Beschouwingen, deed ze maar liefst negen voorstellen om het leven van Noord-Hollanders beter te maken; voorstellen om de natuur te laten floreren, om het klimaat een handje te helpen en om de directe leefomgeving te verbeteren. Remine Alberts: “Voor veel fracties leek mijn kritiek¹ te lastig om aan te horen. Voorstellen over schone lucht, leefbaarheid en volkshuisvesting - die al onze inwoners aangaan – wuift de meerderheid gewoon weg. Waar blijf je dan met je klimaatambities en je mooie woorden over ‘duurzaam doorpakken’?”

9 november 2022

Consuminderen

Foto: Stadsarchief Breda / flickr

We - een paar statenleden, een paar ambtenaren en een gedeputeerde - zitten in de bus, op de weg terug van een werkbezoek. We hebben het over eten. Niet zo maar eten, maar 100% vegan eten. Er worden ideeën uitgewisseld over verschillende soorten nepmelk. En het gaat over het voedsel dat de provincie Noord-Holland aan ambtenaren en statenleden aanbiedt. Waarbij er natuurlijk tenminste één dag in de week geen sprake mag zijn van een menu met zuivel of vlees.

28 oktober 2022

Samenleving

Foto: Sytske R / Flickr

Wij leven allemaal ons eigen leven. Dat moet ook vooral zo blijven. Wat is er fijner dan zelf te kunnen bepalen wat je in je vrije tijd doet, wat je vanavond gaat eten, welk televisieprogramma je kijkt en met welke mensen je wilt omgaan.

Provincie verwacht geen extra schade door versnelde gaswinning rond Bergen

"Bergen De provincie Noord-Holland verwacht geen extra trillingen van de aardbodem door de versnelde winning uit de kleine gasvelden rond Bergen. Dat stelt Gedeputeerde Staten in antwoord op vragen van de Statenfractie van de SP."

14 oktober 2022

Provincie Noord-Holland vóór wijziging Transgenderwet

Foto: Rasbak / Wikimedia Commons

Een motie om de provincie zich uit te laten spreken voorstander te zijn van wijzigingen in de Transgenderwet, werd aangenomen. In een reactie op de PvdD-motie 'Steun voor het recht op zelfbeschikking'¹ verklaarde Statenlid Anna de Groot: “Als mede indiener van deze motie zijn we hier uiteraard erg blij om. Het recht op zelfbeschikking voor transgenderpersonen is een stapje dichterbij gekomen.”

12 oktober 2022

Provinciaal bestuur stelt mensenrechten ondergeschikt aan commerciële belangen

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De provincie onderzoekt hoe de relaties met het Zuid-Koreaanse Kyonggi en de Japanse Niigata kunnen worden verbroken en beloofde geen nieuwe zogeheten zusterrelaties meer aan te gaan. De provincie gaat echter wel nieuwe relaties aan met bedrijven, zoals met het Noord-Amerikaanse Nissan dat haar thuishaven in Japan heeft. Statenlid Anna de Groot: “In plaats van dat onze provincie nu via andere overheden mensonterende situaties ter discussie stelt, gaat de provincie relaties aan met commerciële bedrijven. Kennelijk zijn mensenrechten voor het provinciebestuur nog altijd ondergeschikt aan commerciële belangen”.

27 september 2022

Nederland rechtsaf?

Foto: Umak / Flickr

Sla de kranten open of zet de tv aan en je weet het: Nederland zit in crisis. Noem een onderwerp en je hoort ellende en problemen. We hebben huizencrisis, stikstofcrisis, energiecrisis, arbeidsmarktcrisis (d.w.z. een gierende behoefte aan werknemers), asielcrisis, maar de ergste van alle crises is de armoede. Het NIBUD rekende uit dat nu al 1,3 miljoen inwoners in armoede leven en als het niet allemaal als de sodemieterij wordt aangepakt dat aantal zal verdubbelen.

22 september 2022

Tata Steel stelt mensen bloot aan kankerverwekkende asbest – ‘Waar houdt het op bij dit bedrijf?’

Foto: Shirley de Jong / flickr

De SP stelt vragen aan het provinciebestuur over het nieuws dat er bij Tata Steel in korte tijd 35 incidenten zijn geregistreerd waarbij asbest is vrijgekomen. Statenlid Anna de Groot: “Tata wordt alwéér in verband gebracht met ongezonde incidenten voor werknemers en omgeving. Vanaf 2017 hebben in ieder geval 1825 medewerkers en bezoekers kankerverwekkende asbestvezels in hun lichaam gekregen. Het onderste moet ook uit deze kan worden gehaald. Waar houdt het op bij dit bedrijf?”

’Wij willen niet oprotten’. Kampeerders Sandevoerde vragen gemeenteraad om hulp bij voortbestaan

De recreanten van Camping Sandevoerde spreken de gemeenteraad van Zandvoort toe. Zij strijden voor het behoud van hun ruim 70 jaar oude familiecamping.