Infrastructuur V: Wegen en verkeersveiligheid

30 juli 2020

Problemen met vrachtwagens op bedrijventerreinen

Foto: foto / nos

Op dit moment zoeken chauffeurs die noodgedwongen een aantal uren moeten rusten snel een plek op parkeerplaatsen langs de snelweg of op bedrijventerreinen. In verreweg de meeste gevallen zijn daar geen sanitaire voorzieningen, en is de veiligheid voor deze chauffeurs ver te zoeken. Ook voor omwonenden en medegebruikers geeft dit overlast of creëert het gevaarlijke verkeerssituaties. Zo zijn bewoners van Zwaagdijk-Oost (gemeente Medemblik) al enige tijd actief om de situatie op bedrijventerrein WFO aan de orde te stellen. Maar ook op bedrijventerreinen in onze provincie zoeken chauffeurs hun heil voor een rustmoment. Reden voor de SP om de provincie Noord-Holland te vragen* welke rol zij voor zichzelf ziet bij het zoeken naar oplossingen voor deze problematiek.

5 juni 2020

SP wil aanpak N240 na ernstig verkeersongeval

Foto: SP / Google Earth

De fractie van de SP wil dat de provincie op korte termijn de verkeerssituatie op de N240 onder de loep neemt. Op deze provinciale weg, tussen Medemblik en De Haukes, vond onlangs het zoveelste ernstige verkeersongeval plaats, waarbij twee arbeidsmigranten de dood vonden.

6 mei 2020

Afslag A9-Heiloo – een bodemloze put dreigt

Foto: SP / Edith de Jong

Al jaren is het project A9-afslag Heiloo bij verschillende bestuurslagen en politieke partijen onder de aandacht. Nu er in de bouw een stikstofcrisis heerst, als ook een PFAS-crisis en daar bovenop ook een wereldwijde gezondheidscrisis – met hoogstwaarschijnlijk hieruit voortvloeiend ook nog eens een flinke sociaal-economische crisis – wil de SP-fractie weten wat de stand van zaken rond het project is. Zij leverde een flink pakket schriftelijke vragen in bij GS.

26 maart 2020

Einde project ‘Duinpolderweg’ in zicht?

Foto: SP / lokalenieuwsmakers.nl

Aan een lange, heel lange onzekerheid lijkt vandaag voorlopig een einde te zijn gekomen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland ziet af van de verdere ontwikkeling van de Duinpolderweg, het lint asfalt dat de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek moest verbeteren.

10 mei 2019

Rotondes nodig op Drechterlandseweg (N505)?

Foto: SP Noord-Holland / Wim Hoogervorst
Nu de N307 (Hoorn-Enkhuizen), oftewel de nieuwe Westfrisiaweg, gereed is, staat een flinke opknapbeurt voor de 'oude weg', de Drechterlandseweg, op het programma. Asfalt zal worden vervangen en gevaarlijke parkeerhavens langs de weg zullen verdwijnen. Op termijn zullen de kruisingen (nu met verkeerslichten) worden vervangen door rotondes. Dat laatste vooral om het voor vrachtverkeer nog onaantrekkelijker te maken om van de Drechterlandseweg gebruik te blijven maken.

WEEFF: Omwonenden Slimweg Drechterland voelen zich in de steek gelaten

Op de N506 staat geen verwijzing naar de N307 en op de Houterweg vanaf het viaduct ook geen bord met een aanwijzing naar rechts via een bord richting N307. Komend van de N307 staat er ook geen bord naar Hem of Wijdenes, maar wel een aanwijzingsbord (Geel) richting bedrijventerrein Wijzend? Op de kruising Slimweg/ Houterweg is er ook geen verwijzing naar Bedrijventerrein Wijzend en eventueel Hem en Wijdenes. De wethouder maakt zich er makkelijk vanaf: “De weg is nog niet opgeleverd”.

17 oktober 2018

Provincie wil behoud stolpboerderijen – en sloopt er zelf een

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De provincie heeft een sloopvergunning gevraagd en gekregen voor de afbraak van een monumentale stolpboerderij in Heiloo. Op de plek van de boerderij willen provincie en gemeente een nieuwe afslag van snelweg A9 aanleggen. Juist enkele weken geleden hadden politieke partijen in provinciale staten een nota ingediend voor behoud en restauratie van dit type boerderij in Noord-Holland. SP-statenlid Marnix Bruggeman stelde schriftelijke vragen.Lees verder

Noordhollands Dagblad: Protestwandeling tegen snelweg A8/A9 door Assendelver polder

Zo’n tachtig tegenstanders lopen van onder meer station Krommenie-Assendelft naar fort Aan den Ham in Uitgeest. Onderweg krijgen ze te horen waarom het open boeren land tussen Assendelft en Heemskerk zo waardevol is. Te waardevol om te worden doorsneden door een snelweg. Een snelweg waarmee de provincie na de vele kritiek nu toch nog weer terug naar de tekentafels gaat. Maar de organisatoren SP, Houd Broekpolder Leefbaar, Landschap Noord-Holland en diverse andere clubs menen dat de dreiging daarmee niet van tafel is.

NH Nieuws: Lopen over de toekomstige A8/A9-verbinding, 'nu het nog kan'

'Genieten nu het nog kan': dat was de gedachte van de zestig mensen die vandaag dwars door het gebied liepen waar de provincie de A8 met de A9 wil verbinden. De nieuwe weg moet een hoop files in de regio en het sluipverkeer in Assendelft oplossen. Maar nog voor er een schep de grond in kan gaan, stuiten de plannen op veel verzet. Volgens Anna Groot van de SP Noord-Holland zijn de voordelen van de nieuwe verbindingsweg - dwars door de weilanden - minimaal.

6 oktober 2018

Interpellatie: zijn we volledig geïnformeerd in dossier A8-A9?

Foto: provincie noord-holland / provincie noord-holland

De SP-fractie in de Staten van Noord-Holland heeft, in samenwerking met de fracties van CU/SGP en GroenLinks, een interpellatiedebat aangevraagd voor de vergadering van PS van maandag 8 oktober a.s.  Wij willen dat Gedeputeerde Staten zich verantwoord voor de slechte informatievoorziening rond de mogelijke verbindingsweg A8-A9 in de Zaanstreek in combinatie met de Werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam.