Omgevingsverordening

19 april 2022

Verbindingsweg A8 - A9? Tijd om de bakens te verzetten!

Foto: Foto / SP

De SP heeft zich lange tijd verzet tegen de aanleg van de snelweg die de A8 en de A9 met elkaar zou moeten gaan verbinden. We deden vele enquêtes, we schreven vele opinieartikelen, we maakten filmpjes, we organiseerden acties en deden ook aan vele acties mee.

12 april 2022

Woningbouwversnelling niet ten gunste van de sociale huursector

Foto: SP / Woonprotest Amsterdam

Gisteren werd in de commissie Ruimte en Vastgoed het Masterplan Wonen besproken. De gedeputeerde wilde weten of hij hiermee op de goede weg zit, om op een later moment de plannen voor het versnellen van de woningbouw goed uit te kunnen voeren. De SP is er nog helemaal niet over te spreken. We zien dat er vooral wordt ingezet op ‘betaalbare’ koop, terwijl er moet worden geïnvesteerd in de volkshuisvesting. Het plan moet een geruststelling zijn voor alle wachtenden op een sociale huurwoning. Dat is echter nog niet het geval.

11 maart 2022

Neem nieuwe Rijksnormen voor windmolens mee in Omgevingsverordening

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De Provinciale Omgevingsverordening is deze week uitgesteld. De SP is hier voorstander van, omdat eerst goed moet worden uitgezocht wat de gezondheidseffecten zijn van windmolens op land. Het veelbesproken referendumverzoek van Windalarm zal daardoor eveneens later behandeld moeten worden.

9 februari 2022

Statenfracties geloven in sprookjes – Datacenterstrategie vastgesteld

Foto: René Roesingh / Red de Wieringermeer

Een meerderheid van de statenfracties schaart zich achter de provinciale datacenterstrategie. Men tuint in beloften die nooit waargemaakt kunnen worden: “Het verbruik van elektriciteit en water, de beperkingen op ons elektriciteitsnet, het niet kunnen benutten van de restwarmte, het vernachelen van het Hollandse landschap en ga zo maar door. Het zijn allemaal belastende omstandigheden, die niet snel of wellicht nooit zullen verbeteren”, aldus fractievoorzitter Remine Alberts. “Het is teleurstellend om te zien dat de provincie zich nu niet inzet om de maatschappelijke en ecologische gevolgen in kaart te brengen.” De SP opperde tevergeefs om een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren.

11 januari 2022

Beleid rondom recreatieoorden stapje dichterbij: Statenfracties erkennen probleem

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP is, samen met de ChristenUnie, een discussie gestart om de Noord-Hollandse recreatieoorden beter te beschermen. De wildgroei aan luxe resorts neemt ernstige vormen aan, wat ten koste gaat van campings en chaletparken. De meerderheid van de Statenfracties erkennen het probleem, maar Gedeputeerde Staten stellen voor om ten eerste een provinciale briefing te houden. “Dit werkt vertragend. Hier hebben de recreanten niets aan”, aldus Statencommissielid Heidi Bouhlel. De SP wil op korte termijn beleid omtrent de recreatieoorden, laten vastleggen in de provinciale omgevingsverordening.

7 januari 2022

Behoud de Noord-Hollandse recreatieoorden

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP wil samen met de ChristenUnie in de provincie een discussie starten over de Noord-Hollandse recreatieoorden. De betaalbare campings en recreatieparken worden als zoete broodjes over de toonbank verkocht aan grote marktpartijen en omgebouwd tot luxe resorts. Recreanten die er hun onderkomen hebben, moeten wat ons betreft beter worden beschermd tegen de grillen van roofinvesteerders die niets op hebben met de negatieve maatschappelijke effecten van hun kapitaalzucht. Daarom moet er wat ons betreft een eenduidig provinciaal beleid komen, waarin we zorg dragen voor deze parken en recreanten. Op maandag 10 januari starten we het debat daarover.

12 oktober 2020

De Omgevingsverordening raakt ons allemaal

Foto: Foto / revital.nl

Op maandag 5 oktober vergaderde de Provinciale Staten (PS) over de voorgelegde Concept-Omgevingsverordening. Deze verordening vervangt 21 ‘oude’ verordeningen. Het is de bedoeling dat het voor de burgers en ondernemers efficiënter wordt om vergunningen aan te vragen en te doorlopen, als men een wijziging wil aanbrengen in de openbare ruimte. Statenlid Remine Alberts: ‘Het is goed om zaken te willen vereenvoudigen, maar er staat veel op het spel. We moeten ondertussen waken over het milieu en de natuur. Als we niet uitkijken geven we ook een stuk van de democratische controle uithanden.’