Bodem

9 februari 2022

Statenfracties geloven in sprookjes – Datacenterstrategie vastgesteld

Foto: René Roesingh / Red de Wieringermeer

Een meerderheid van de statenfracties schaart zich achter de provinciale datacenterstrategie. Men tuint in beloften die nooit waargemaakt kunnen worden: “Het verbruik van elektriciteit en water, de beperkingen op ons elektriciteitsnet, het niet kunnen benutten van de restwarmte, het vernachelen van het Hollandse landschap en ga zo maar door. Het zijn allemaal belastende omstandigheden, die niet snel of wellicht nooit zullen verbeteren”, aldus fractievoorzitter Remine Alberts. “Het is teleurstellend om te zien dat de provincie zich nu niet inzet om de maatschappelijke en ecologische gevolgen in kaart te brengen.” De SP opperde tevergeefs om een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren.

30 november 2021

Wat is dat toch met die Omgevingsdiensten?

Foto: Anna de Groot / SP

Als volksvertegenwoordiger is één van mijn taken het controleren van het bestuur. Ik vat deze taak zeer serieus op. Als lid van Provinciale Staten van Noord-Holland voor de SP heb ik vaak te maken met de uitglijders van de Omgevingsdiensten. En van die uitglijders hoor ik dan weer omdat de inwoners van Noord-Holland, milieugroeperingen of de media mij erop attent maken.

1 september 2021

Zorgen om radioactief afval stortplaats Wieringermeer

Foto: Foto / NHNieuws

De SP maakt zich grote zorgen over het storten van radioactief en zeer giftig materiaal op de stortplaats van Afvalzorg in de Wieringermeer. Dit materiaal, polonium-210, wordt sinds ruim een jaar vanaf het terrein van TataSteel in Wijk aan Zee naar Hollands Kroon gebracht, omdat de eerdere stortplaats Nauerna vol zou zijn. "Een kleine hoeveelheid polonium-210 al dodelijk kan zijn, of op z’n minst ernstige celafwijkingen veroorzaken. We willen graag van de Gedeputeerde Staten weten of men dit wist, wie het wist en wie er toestemming en de nodige vergunningen heeft verstrekt”, zegt SP-statenlid Wim Hoogervorst. Hij stelde statenvragen.*

22 maart 2021

Gevaarlijke staalslak Tata uitgestort over land

Foto: John de Pater / AD

Al eerder stelde de SP vragen over het gebruik van staalslak op de voormalige vuilstort Aagtenbelt in Beverwijk*. Ook nu moet er weer bij de provincie aan de bel worden getrokken. Het staalafval van Tatasteel in IJmuiden wordt als ‘bijproduct’ bestempeld en kan daardoor legaal over land worden uitgestort. Remine Alberts: “De afhandeling van staalslak moet niet aan de markt moet worden overgelaten. Met dit gevaarlijke afval moet uiterst zorgvuldig mee omgegaan worden”. De SP stelt Statenvragen.