Bodem

16 december 2022

"Leg productielijn Olam stil en zoek verzwijgen tot op de bodem uit”

Foto: Anna de Groot / SP

Het door overheden verzwijgen van het massale gebruik van giftig ammoniak is de SP een doorn in het oog. “Hoe kan dit gebeuren? Voor de winst over een koekje?”, aldus Statenlid Anna de Groot. Het Statenlid en Olam-kenner stelde er direct vragen over aan het provinciebestuur: “Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht. Het productieproces van het giftige Oreo-‘HFC Black’ kan wat de SP betreft direct worden gestopt”.

23 november 2022

Provincie is uitgepolderd met de veenweidestrategie

Foto: Ruth van Schriek / Agraaf

De SP vindt de provinciale veenweidestrategie nog niet voldoende en pleit voor concrete maatregelen op de korte termijn. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de SP verschillende voorstellen¹ mede ingediend. Statenlid Anna de Groot: “De tijd van pappen en ‘drooghouden’ is voorbij. Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aangepakt. Het moet sneller.” De voorstellen zijn door een meerderheid aangenomen.

NHD, 21 nov 22: Aanpak bodemdaling moet sneller, aldus Staten Noord- Holland

Een greep uit het artikel: "Anna de Groot (SP) typeerde de afgelopen jaren met ’wikken en wegen, polderen en kletsen, pappen en drooghouden.’ ,,Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aanpakt. Het moet sneller.’’"

Provincie verwacht geen extra schade door versnelde gaswinning rond Bergen

"Bergen De provincie Noord-Holland verwacht geen extra trillingen van de aardbodem door de versnelde winning uit de kleine gasvelden rond Bergen. Dat stelt Gedeputeerde Staten in antwoord op vragen van de Statenfractie van de SP."

8 september 2022

‘Trek vergunningen Tata Steel in’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Afgelopen maandag vond er een debat plaats over het zogeheten ‘programma Tata Steel’. Hoewel werd aangekondigd dat Tata stappen wil zetten om te verduurzamen, vindt de SP – samen met omwonenden en natuur- en milieuorganisaties – dat het niet snel genoeg gaat. Ook niet als het gaat om het weer leefbaar maken van de IJmond. Er is alleen maar meer overlast¹ door Tata en bovendien zal met dit plan de oude fabriek nog járen kankerverwekkende stoffen uitstoten. Statenlid Anna de Groot: “De SP vraagt daarom aan de Omgevingsdiensten en de provincie om nog sneller op te treden en nóg strengere maatregelen te nemen. Wat ons betreft trekt men alle vergunningen in!”

31 augustus 2022

Staalgigant Tata slurpt miljarden liters grondwater op

Foto: Foto / Johan Wieland

In tijden van toenemende droogte en strengere regimes voor het gebruik van water, pompt Tata Steel miljarden liters grondwater per jaar op. De SP wil weten waarom dit kan. Voor agrariërs is het immers verboden om in het duingebied grondwater op te pompen. De SP stelt er daarom vragen over aan het provinciebestuur. Statenlid Anna de Groot: “Tata pompt enorm veel op en levert er tevens vervuild grondwater voor terug, zo blijkt. En dat in het duingebied waar natuurherstel hoog op de agenda staat!”¹

5 augustus 2022

“Provincie, roep extra gaswinning een halt toe”

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het Rijk besloot onlangs dat het Arabische Taqa in de regio Alkmaar 150 miljoen kuub extra gas mag oppompen, naar een totaal van 302 miljoen kuub. De SP vraagt het provinciebestuur om samen met andere overheden richting het Rijk op te trekken om dit een halt toe te roepen. Fractievoorzitter Remine Alberts: “Het op grote schaal versneld leegpompen van gasvelden moet worden voorkomen. De SP wil dat de provincie hiertegen optreedt en de regie neemt voor wat betreft het monitoren van bodembeweging. Onze inwoners en gemeenten mogen niet de dupe worden van louter economisch gewin”.

9 februari 2022

Statenfracties geloven in sprookjes – Datacenterstrategie vastgesteld

Foto: René Roesingh / Red de Wieringermeer

Een meerderheid van de statenfracties schaart zich achter de provinciale datacenterstrategie. Men tuint in beloften die nooit waargemaakt kunnen worden: “Het verbruik van elektriciteit en water, de beperkingen op ons elektriciteitsnet, het niet kunnen benutten van de restwarmte, het vernachelen van het Hollandse landschap en ga zo maar door. Het zijn allemaal belastende omstandigheden, die niet snel of wellicht nooit zullen verbeteren”, aldus fractievoorzitter Remine Alberts. “Het is teleurstellend om te zien dat de provincie zich nu niet inzet om de maatschappelijke en ecologische gevolgen in kaart te brengen.” De SP opperde tevergeefs om een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren.

30 november 2021

Wat is dat toch met die Omgevingsdiensten?

Foto: Anna de Groot / SP

Als volksvertegenwoordiger is één van mijn taken het controleren van het bestuur. Ik vat deze taak zeer serieus op. Als lid van Provinciale Staten van Noord-Holland voor de SP heb ik vaak te maken met de uitglijders van de Omgevingsdiensten. En van die uitglijders hoor ik dan weer omdat de inwoners van Noord-Holland, milieugroeperingen of de media mij erop attent maken.