Staalgigant Tata slurpt miljarden liters grondwater op

31 augustus 2022

Staalgigant Tata slurpt miljarden liters grondwater op

Foto: Foto / Johan Wieland

In tijden van toenemende droogte en strengere regimes voor het gebruik van water, pompt Tata Steel miljarden liters grondwater per jaar op. De SP wil weten waarom dit kan. Voor agrariërs is het immers verboden om in het duingebied grondwater op te pompen. De SP stelt er daarom vragen over aan het provinciebestuur. Statenlid Anna de Groot: “Tata pompt enorm veel op en levert er tevens vervuild grondwater voor terug, zo blijkt. En dat in het duingebied waar natuurherstel hoog op de agenda staat!”¹

Tata Steel pompt per jaar 12,3 miljard liter water op en is daarmee de ‘grootste industriële grondwaterslurper’ van de provincie. De industrie pompt in totaal namelijk 14 miljard liter water op in Noord-Holland, zo vermeldt EenVandaag het op 15 augustus jl.² Op het terrein van Tata, dat in de duinen ligt, is onlangs voor de tweede keer Chroom-6 in het grondwater aangetroffen.³ Chroom-6 is een zeer schadelijke en kankerverwekkende stof. Gedeputeerde Olthoff (PvdA) stelde onlangs dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid, afgaande op een bericht van de GGD. De SP heeft daar haar twijfels over en vraagt of Tata niet haar eigen vlees keurt, als ze zelf vervolgonderzoek zal verrichten naar de oorzaak en omvang van de vervuiling.

Op 5 september aanstaande staat Tata Steel op de agenda van de commissie NLG. Hier zal Statenlid De Groot tevens aandacht vragen voor het vervolgonderzoek naar Chroom-6 in het grondwater. De SP-fractie in de Tweede Kamer stelde eveneens vragen over het aantreffen van Chroom-6 in het grondwater bij Tata Steel.⁴ De SP-statenfractie is zeer benieuwd naar het antwoord op de beide sets vragen die we bij deze twee overheden hebben neergelegd.

De SP-statenvragen treft u hieronder in de bijlage aan.

¹ https://www.pwn.nl/de-kennemerduinen

² https://eenvandaag.avrotros.nl/item/grondwatergebruik-blijft-stijgen-ondanks-groeiend-tekort-in-dezomer/

³ https://nos.nl/artikel/2436345-chroom-6-gevonden-in-grondwater-bij-tata-steel