Busbanen

IJmuider Courant: SP-statenlid: ’HOV levert amper tijdwinst op’

SP-statenlid Marnix Bruggeman meent dat de aanleg van het HOV-traject door Velsen amper tijdwinst heeft opgeleverd. Dat blijkt uit persoonlijk onderzoek. Bruggeman heeft de bustijden vanaf 2002 tot 2018 naast elkaar gelegd. ,,Het heeft weinig tijdwinst opgeleverd.”

18 december 2014

26 miljoen voor het opheffen van vier bushaltes

De provincie en Stadsregio Amsterdam trekken 26 miljoen uit voor de aanleg van een busbaan op Schiphol Oost. "De aanleg van de HOV-lijn op Schiphol Oost? Wie kan dáár nu tegen zijn?" Zo begon SP-fractievoorzitter Remine Alberts haar betoog in de statenvergadering van 15 december. Volgens gedeputeerde staten gaan de bussen 7 á 8 minuten sneller rijden. Maar de SP had doorgevraagd. Eén buslijn blijkt dankzij het miljoenenproject precies nul minuten sneller te worden. De andere lijn wint een paar minuten, maar voornamelijk doordat er na aanleg van de busbaan haltes worden overgeslagen. Zodat Alberts moest concluderen: "Dit voorstel rammelt. Wij kunnen het daarom niet steunen."

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
21 januari 2014

Plan Hoogwaardig OV ’t Gooi moet kritisch bekeken

De SP vindt dat het plan van het provinciebestuur om 188 miljoen euro uit te geven aan “hoogwaardig openbaar vervoer” in het Gooi rammelt. Het voorstel voor een omstreden busbaan en een aantal andere deelprojecten toont niet aan wat precies bereikt gaat worden met het op deze manier uitgeven van zoveel belastinggeld. SP-fractievoorzitter Remine Alberts wil per deelproject weten wat het kost en wat dat precies aan verbeteringen voor de reiziger oplevert.

22 november 2010

Provinciebeleid mag geen belemmering zijn voor gebruik HOV-bus

De SP vraagt zich af of de cijfers die gedeputeerde Post (VVD) heeft gepresenteerd over de vervoerwaarde van de nieuwe HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum kloppen. Het is onduidelijk of het provinciebestuur bij het voorspellen van het aantal reizigers dat gebruik gaat maken van de nieuwe busverbinding rekening houdt met zijn eigen beleid. De SP maakt dat niet op uit de cijfers die de gedeputeerde aan de commissie gepresenteerd heeft. Op de herhaalde vraag van de SP tijdens de commissievergadering gaf de gedeputeerde geen antwoord.