SP stelt voor buurtbus uit te breiden naar nieuwe wijken in Hoogkarspel

15 december 2023

SP stelt voor buurtbus uit te breiden naar nieuwe wijken in Hoogkarspel

Buurtbus lijn 412 tussen Hoorn en Bovenkarspel doet op dit moment een aantal nieuwbouwwijken in Hoogkarspel nog niet aan. Het gaat om het gebied ten westen van de Julianastraat/ Station Hoogkarspel. SP-fractievoorzitter Remine Alberts stelde in de Provinciale Statenvergadering voor dat de buurtbus een extra lus maakt door deze wijken.

Hoewel de SP liever volwaardige buslijnen met betaalde chauffeurs heeft dan een buurtbus die door vrijwilligers wordt gereden, is een buurtbus natuurlijk te prefereren boven geen OV.

Gedeputeerde Olthof zegde in antwoord op onze vragen toe in gesprek te gaan met de Buurtbusorganisatie over de mogelijke uitbreiding.

De route zou bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn:

Vanuit Bovenkarspel niet meteen afslaan linksaf de Julianastraat in, maar rechtsaf de Duivenbrug in en dan de Noordervoert op (veel ouderenwoningen) daarna Rechtsaf naar de Lijster die overgaat naar de Zanglijster.

Vervolgens links de Tolweg op en de Bronstijd in. Vervolgens rechtsaf naar de Smient (Staat niet op de kaart maar is er wel) rechtdoor over Meerkoet en linksaf de Blauwe Reiger vervolgen de Brinkhorst en op het einde weer de Streekweg rechtsaf.

Vervolgens weer naar de Julianastraat en naar het station. Totaal 7 minuten met eventuele stopplaatsen.

Mogelijke halte bij de "Apotheek, Lijster/Rietzanger, Waterput, Meerkoet/ Blauwe Reiger, Tango Benzinestation (Genoeg ruimte aan rechterkant) en als laatste Raadhuisplein" en de halte in de Julianastraat laten vervallen.