Archeologie en Erfgoed

19 april 2022

Verbindingsweg A8 - A9? Tijd om de bakens te verzetten!

Foto: Foto / SP

De SP heeft zich lange tijd verzet tegen de aanleg van de snelweg die de A8 en de A9 met elkaar zou moeten gaan verbinden. We deden vele enquêtes, we schreven vele opinieartikelen, we maakten filmpjes, we organiseerden acties en deden ook aan vele acties mee.

15 december 2021

SP pleit voor sterkere positie vrijwilligers in cultuursector

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP heeft tijdens de laatste Statenvergadering van 2021 gepleit voor een sterkere positie voor vrijwilligers in de cultuursector. Een motie die opriep om te werken aan een netwerk van organisaties die het voor vrijwilligers eenvoudiger moet maken om adviezen en ondersteuning te krijgen haalde het niet.

1 december 2020

SP wil uitbreiding taken Steunpunt Monumenten en Archeologie - PS wil dat (nog) niet

Foto: Foto - Opgraving Oude Buyshaven Enkhuizen / Archeologie West-Friesland

In onze provincie zijn veel vrijwilligers actief. Ook in het erfgoedbeheer en in het toegankelijk en bereikbaar maken van ons archeologisch en historisch erfgoed. “Dit verdient meer waardering. Deze vrijwilligers moeten gemakkelijk kunnen aankloppen bij het Steunpunt”, bepleit SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Ook nu al geeft het Steunpunt veel informatie, maar dit is daar (nog) niet voor ingericht. Maak het informeren van de vele vrijwilligers een vaste taak, daar heeft iedereen wat aan”. De SP deed hiervoor enkele initiatiefvoorstellen.

26 oktober 2020

Hulp aan culturele en maatschappelijke sector heeft haast

Foto: Foto / Istock

De SP-fractie in Provinciale Staten van Noord-Holland heeft aangedrongen op enige spoed als we het hebben over provinciale steun aan de cultuursector in onze provincie. Voor het zomerreces zijn twee moties aangenomen om verschillende sectoren financieel te helpen in deze coronacrisis.

1 juli 2020

Op 1 juli herdenkt de provincie haar slavernijverleden

Foto: jasper180969 / flickr

De Noord-Hollandse Statenfracties van GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, D66, CDA, Partij voor de Dieren en SP hebben afgelopen maandag in een motie opgeroepen om vanuit de provincie via de Keti Koti-viering stil te staan bij het slavernijverleden. Ook moet er volgens deze partijen in het provinciehuis een jaarlijkse tentoonstelling komen en moeten er dialoogtafels plaatsvinden over hoe racisme van invloed is op het dagelijks leven van de Noord-Hollanders.¹ Het provinciehuis in Haarlem is gebouwd door de steenrijke bankier Henry Hope. Hij heeft zijn welvaart voor een groot deel te danken aan de handel in slaven, als gouverneur van de West-Indische Compagnie.

29 mei 2020

SP stelt vragen over publieksfunctie Huis van Hilde

Foto: Huis van Hilde / huisvanhilde.nl

Het Huis van Hilde in Castricum is het Archeologiecentrum van de provincie Noord-Holland. In het huis, genoemd naar een van de gereconstrueerde mensfiguren die er zijn opgesteld, is naast het museum ook het archeologisch depot van de provincie gevestigd. Daarnaast zijn er allerlei educatieve activiteiten en is er een Museumcafé. Het Huis van Hilde gaat, na een periode van sluiting vanwege de Corona-maatregelen, op 2 juni weer beperkt open.

25 mei 2020

SP stelt vragen over toekomst Joods Werkdorp in Hollands Kroon

Foto: Wim Hoogervorst / SP

De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft onlangs ingestemd met het huisvesten van maximaal 160 tijdelijke werknemers (arbeidsmigranten) op het terrein van Rijksmonument Joods Werkdorp Nieuwesluis te Slootdorp. Al jaren zijn er plannen om in het historisch waardevolle gebouw èn op het terrein arbeidsmigranten te vestigen. Waren dit er eerst, in 2015, nog 280 – nu mag er huisvesting komen voor maximaal 160 werknemers.