Archeologie en Erfgoed

5 mei 2023

Laat het Rijk het IJsselmeer niet vernietigen

Foto: Foto / Dhr. Ebbelaar

De Rijksoverheid wil zand winnen in het IJsselmeer. Daarmee tast het de kwaliteit van het ecosysteem enorm aan. Vooraanstaande natuurgroepen komen in protest; net als de SP willen zij de zoetwatervoorziening en de natuur in bescherming nemen. De SP stelt daarom samen met PvdD, GL en D66 vragen¹ aan het provinciebestuur.

1 maart 2023

Einde A8-A9?

Foto: Bruggeman / SP

Ik kan me nog goed herinneren toen ik voor het eerst de plannen voor de verbindingsweg A8-A9 onder ogen kreeg. Ik was gemeenteraadslid in Zaanstad en het was 2007. Ik snapte er de ballen van waarom er een snelweg zou moeten worden aangelegd in kostbaar groen. Dus ik vroeg gelijk alle papieren op. Ik kreeg - het was immers 2007 - een dik boek.

16 februari 2023

Wandel- en vaartocht langs Zaanse industrie – Geef je op!

Foto: Anna de Groot / SP

Op zaterdag 4 maart wandelen en varen we in de Zaanstreek. Tijdens de tocht krijgen deelnemers een indruk van de oude Zaanse industrie en wat ruim 300 jaar industrie doet met de natuur en de biodiversiteit; de Zaanse natuurgebieden lijden erg onder de stikstofuitstoot van de industrie en dat is te zien. Geef je op en loop en vaar met ons mee.

NHD, 22 nov 22: "Statenleden vinden bebouwing naast Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid onwenselijk.

"Er zitten nogal wat haken en ogen aan woningen naast de Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid, maar volgens de provincie Noord-Holland is het ’niet volstrekt onmogelijk om bebouwing te realiseren’. Dit is de reactie van gedeputeerde staten (GS) op enkele vragen van de statenleden Sijmen Mulder (D66) en Remine Alberts (SP)."

’Wij willen niet oprotten’. Kampeerders Sandevoerde vragen gemeenteraad om hulp bij voortbestaan

De recreanten van Camping Sandevoerde spreken de gemeenteraad van Zandvoort toe. Zij strijden voor het behoud van hun ruim 70 jaar oude familiecamping.

15 juli 2022

“Inlaten van water in Polder Westzaan erg belangrijk, maar dan zonder gif!”

Foto: Marijke Verhagen / Free nature images

De SP pleit er met succes voor om water dat in de Polder Westzaan zal worden ingelaten eerst op kwaliteit wordt onderzocht. In het reeds vervuilde water is het namelijk zeer aannemelijk dat er giftige dioxinen aanwezig zijn. Het inlaten van ‘brak water’ is voor de polder erg belangrijk om er de bijzondere flora te behouden en verdere bodemdaling te beperken. SP-statenlid Anna de Groot: “Maar dat moet dan wel schoon zijn”.

19 april 2022

Verbindingsweg A8 - A9? Tijd om de bakens te verzetten!

Foto: Foto / SP

De SP heeft zich lange tijd verzet tegen de aanleg van de snelweg die de A8 en de A9 met elkaar zou moeten gaan verbinden. We deden vele enquêtes, we schreven vele opinieartikelen, we maakten filmpjes, we organiseerden acties en deden ook aan vele acties mee.

15 december 2021

SP pleit voor sterkere positie vrijwilligers in cultuursector

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP heeft tijdens de laatste Statenvergadering van 2021 gepleit voor een sterkere positie voor vrijwilligers in de cultuursector. Een motie die opriep om te werken aan een netwerk van organisaties die het voor vrijwilligers eenvoudiger moet maken om adviezen en ondersteuning te krijgen haalde het niet.

1 december 2020

SP wil uitbreiding taken Steunpunt Monumenten en Archeologie - PS wil dat (nog) niet

Foto: Foto - Opgraving Oude Buyshaven Enkhuizen / Archeologie West-Friesland

In onze provincie zijn veel vrijwilligers actief. Ook in het erfgoedbeheer en in het toegankelijk en bereikbaar maken van ons archeologisch en historisch erfgoed. “Dit verdient meer waardering. Deze vrijwilligers moeten gemakkelijk kunnen aankloppen bij het Steunpunt”, bepleit SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Ook nu al geeft het Steunpunt veel informatie, maar dit is daar (nog) niet voor ingericht. Maak het informeren van de vele vrijwilligers een vaste taak, daar heeft iedereen wat aan”. De SP deed hiervoor enkele initiatiefvoorstellen.