Recreatiegebieden

11 januari 2022

Beleid rondom recreatieoorden stapje dichterbij: Statenfracties erkennen probleem

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP is, samen met de ChristenUnie, een discussie gestart om de Noord-Hollandse recreatieoorden beter te beschermen. De wildgroei aan luxe resorts neemt ernstige vormen aan, wat ten koste gaat van campings en chaletparken. De meerderheid van de Statenfracties erkennen het probleem, maar Gedeputeerde Staten stellen voor om ten eerste een provinciale briefing te houden. “Dit werkt vertragend. Hier hebben de recreanten niets aan”, aldus Statencommissielid Heidi Bouhlel. De SP wil op korte termijn beleid omtrent de recreatieoorden, laten vastleggen in de provinciale omgevingsverordening.

7 januari 2022

Behoud de Noord-Hollandse recreatieoorden

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De SP wil samen met de ChristenUnie in de provincie een discussie starten over de Noord-Hollandse recreatieoorden. De betaalbare campings en recreatieparken worden als zoete broodjes over de toonbank verkocht aan grote marktpartijen en omgebouwd tot luxe resorts. Recreanten die er hun onderkomen hebben, moeten wat ons betreft beter worden beschermd tegen de grillen van roofinvesteerders die niets op hebben met de negatieve maatschappelijke effecten van hun kapitaalzucht. Daarom moet er wat ons betreft een eenduidig provinciaal beleid komen, waarin we zorg dragen voor deze parken en recreanten. Op maandag 10 januari starten we het debat daarover.

22 november 2021

Milieuschandaal Cargill Zaandam

Foto: Foto / RD

Naar aanleiding van de berichtgeving¹ over het milieuschandaal van het bedrijf Cargill stelt SP Statenlid Anna de Groot vragen² aan het provinciebestuur. Cargill verzwijgt dat het jaarlijks tientallen tonnen ammoniak uitstoot in de Zaanstreek. Naar aanleiding van de berichtgeving¹ over ​het stikstofschandaal bij Cargill stelt SP Statenlid Anna de Groot ​ook weer vragen aan het provinciebestuur.

15 november 2021

Succesvolle strijd door Stichting Hart voor het Twiske

Foto: Salomao Nunes / wttf

Stichting Hart voor het Twiske zet zich al jaren in om het Natura 2000-gebied Het Twiske te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Eén van deze invloeden is het organiseren van festivals. Het op Europees niveau beschermde natuurgebied dreigt continu te worden aangevallen, omdat men er geld aan wil verdienen. De stichting steekt hier met succes een stokje voor: Een natuurvergunning voor festivals is ingetrokken.

4 november 2021

Demissionair kabinet zorgt voor meer stikstofuitstoot in Noord-Holland

Foto: Foto / wijnoordholland.nl

Om onze natuur en biodiversiteit te beschermen moet de uitstoot van stikstof flink omlaag. Een maatregel van het demissionaire kabinet maakt het echter mogelijk om juist méér stikstof uit te stoten. Er ontstaan door de nieuwe regel namelijk gebieden waar nagenoeg onbeperkt stikstof kan worden uitgestoten. In Noord-Holland liggen dergelijke gebieden rond Agriport en Enkhuizen, uitgerekend plekken waar de datacenters en de vele hectaren paprika- en tomatenkassen staan. Als we onze natuur willen beschermen moeten we deze ontwikkeling niet accepteren. De SP stelde daarom vragen.

26 augustus 2021

Noordse woelmuis en festivals gaan niet samen in beschermd natuurgebied Het Twiske

Foto: Foto / waarnemingen.nl

Nabij het intensief gebruikte deel van natuurgebied Het Twiske werd de Noordse woelmuis aangetroffen. In Het Twiske laat men geregeld festivals toe, zoals Welcome to the Future en het Zomer-/Lentekabinet. Omdat aan de beschermde status van dit natuurgebied en diens bewoners nogal eens voorbij wordt gegaan, stelt de SP vragen. ‘Het gewelddadig verstoren van deze hoogwaardige natuur moest eens afgelopen zijn’.

23 juli 2021

Theater Meervaart aanslag op natuurwaarden Sloterplas

Foto: Martine de Vente / Westkrant

De gemeente Amsterdam wil een prestigeobject neerzetten in de Sloterplas. De meerderheid van de gemeenteraad stemde in met de verplaatsing van Theater Meervaart. De Noord-Hollandse SP-fractie maakt zich ernstig zorgen over het gebied en vraagt het provinciaal bestuur naar de natuurwaarden en naar de leefbaarheid in en om het Sloterpark.