Recreatiegebieden

8 februari 2023

Provincie laat recreanten wijken voor de rijken

Foto: . / .

Een grote groep recreanten van Camping Sandevoerde ging afgelopen maandag naar het provinciehuis. De SP stelde vragen aan het provinciebestuur over de ongeoorloofde start van de bouw van dure chalets op hun park. Kennemerpark BV. lapt namelijk alle regels aan zijn laars en de gemeente Zandvoort gaat niet over tot handhaving. Statenlid Heidi Bouhlel: “De SP wil dat de provincie ingrijpt, maar de PvdA-gedeputeerde Olthof wijst deze recreanten gewoon naar de rechter. Waar sta je dan nog als recreant?”

8 december 2022

Een humaan ganzenbeleid is mogelijk

Foto: Frans en all / Flickr

Statenlid Anna de Groot zorgt er mede voor dat er dit jaar geen ganzenkoppels worden afgeschoten in Het Twiske. “Koppelafschot is gruwelijk”, zo stelt De Groot. “Wellicht heeft mijn beeldende toespraak voldoende zoden aan de dijk gezet om afschot in Het Twiske voorgoed te voorkomen”. Het bestuur van het recreatieschap bezint zich nu op andere methoden om ganzenoverlast te beperken.

25 november 2022

Witwaspraktijken rondom vakantieparken dankzij SP bemoeilijkt

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Tijdens de begrotingsbehandeling in de Provinciale Staten van Noord-Holland werd er een SP-motie aangenomen. Deze motie roept de provincie op om er bij de gemeenten op aan te dringen om witwaspraktijken rondom vakantieparken tegen te gaan. Statenlid Heidi Bouhlel daarover: “Op grote schaal worden campings opgekocht en recreanten weggejaagd. Er komen tegelijkertijd steeds meer nare berichten¹ over locaties waar criminele organisaties hun zwarte geld witwassen. Crimineel gedrag komt rondom vakantieparken in veel facetten voor, ten koste van onze groene campings en onze stacaravans.”

22 november 2022

‘Klimaatvoorstellen nog steeds te lastig?’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

In de Provinciale Staten van Noord-Holland deelde fractievoorzitter Remine Alberts haar kritiek op de huidige maatschappelijke en politieke situatie. Na haar betoog, tijdens deze Algemene Beschouwingen, deed ze maar liefst negen voorstellen om het leven van Noord-Hollanders beter te maken; voorstellen om de natuur te laten floreren, om het klimaat een handje te helpen en om de directe leefomgeving te verbeteren. Remine Alberts: “Voor veel fracties leek mijn kritiek¹ te lastig om aan te horen. Voorstellen over schone lucht, leefbaarheid en volkshuisvesting - die al onze inwoners aangaan – wuift de meerderheid gewoon weg. Waar blijf je dan met je klimaatambities en je mooie woorden over ‘duurzaam doorpakken’?”

26 oktober 2022

Recreatieparken en natuur nóg verder onder druk

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Volgens een meerderheid in de Tweede Kamer moet het mogelijk zijn om recreatieparken om te bouwen tot woonwijken. De SP is fel tegenstander. Statenlid Heidi Bouhlel: “Het aanbod aan betaalbare vakantie- en recreatiemogelijkheden komt dan nóg verder onder druk te staan. Ook onze hoogwaardige natuur gaat hierdoor naar de knoppen”. Deze parken en de natuur zijn van essentieel belang voor onze provincie en voor de Noord-Hollanders. De SP stelt hierover vragen aan het provinciebestuur.

NHD: "Campings worden steeds vaker bungalowparken voor mensen met dikkere portemonnee"

Al decennialang worden recreanten van hun geliefde stekje verjaagd. Kampeerplekken worden verkocht aan een grote marktpartij en de reguliere recreant mag het terrein verlaten.

Het NHD wijdde er een artikel aan en verwijst daarbij naar het uitvoerige onderzoeksrapport van SP Noord-Holland en ChristenUnie Noord-Holland, genaamd 'Recreatieoorden Noord-Holland.'

Raadpleeg het in de bijlage onderaan het artikel: "Beleid rondom revreatieoorden een stapje dichterbij"

14 oktober 2022

Welk gedeelte van NEE snappen het provinciebestuur en de gemeente Oostzaan niet?

Foto: Fotocollage / Pauli van Oort

Een camping of festival in het Twiske: het mag gewoonweg niet als je de richtlijnen van Natura 2000 volgt. In de Europese ‘Natura 2000’-wetgeving staat expliciet vermeld dat ‘podia en overnachtingen in N2000-gebieden niet zijn toegestaan’. Alleen al door dit zinnetje kunnen er geen vergunningen afgegeven worden. Het provinciebestuur en de gemeente Oostzaan hebben blijkbaar lak aan deze wetgeving en stellen daarmee geld boven dier en natuur.

’Wij willen niet oprotten’. Kampeerders Sandevoerde vragen gemeenteraad om hulp bij voortbestaan

De recreanten van Camping Sandevoerde spreken de gemeenteraad van Zandvoort toe. Zij strijden voor het behoud van hun ruim 70 jaar oude familiecamping.

Recreanten met ’kleine portemonnee’ moeten op parken welkom blijven

"Er moeten genoeg recreatiemogelijkheden blijven voor ’recreanten met een kleine portemonnee’. Een motie van die strekking is maandag aangenomen door Provinciale Staten van Noord-Holland."

Het betreft een SP-motie

6 juli 2022

“Behoud betaalbare campingplekken”

Foto: Foto / SP.nl

De SP wil dat de provincie meer stuurt op het beleid om bij ‘herstructurering’ van recreatieparken zoveel mogelijk campingplekken voor mensen met een smalle portemonnee te behouden. De SP heeft daarom op 4 juli jl. een actualiteit aangevraagd en een motie ingediend¹; het aantal campingplekken daalt ondertussen drastisch. Zowel Provinciale Staten als de provincie zien steeds meer het belang hiervan in. Dankzij de inzet van de SP wil de gedeputeerde nu met gemeenten in gesprek om deze plekken beter te borgen.