Recreatiegebieden

’Wij willen niet oprotten’. Kampeerders Sandevoerde vragen gemeenteraad om hulp bij voortbestaan

De recreanten van Camping Sandevoerde spreken de gemeenteraad van Zandvoort toe. Zij strijden voor het behoud van hun ruim 70 jaar oude familiecamping.

Recreanten met ’kleine portemonnee’ moeten op parken welkom blijven

"Er moeten genoeg recreatiemogelijkheden blijven voor ’recreanten met een kleine portemonnee’. Een motie van die strekking is maandag aangenomen door Provinciale Staten van Noord-Holland."

Het betreft een SP-motie

6 juli 2022

“Behoud betaalbare campingplekken”

Foto: Foto / SP.nl

De SP wil dat de provincie meer stuurt op het beleid om bij ‘herstructurering’ van recreatieparken zoveel mogelijk campingplekken voor mensen met een smalle portemonnee te behouden. De SP heeft daarom op 4 juli jl. een actualiteit aangevraagd en een motie ingediend¹; het aantal campingplekken daalt ondertussen drastisch. Zowel Provinciale Staten als de provincie zien steeds meer het belang hiervan in. Dankzij de inzet van de SP wil de gedeputeerde nu met gemeenten in gesprek om deze plekken beter te borgen.

31 mei 2022

Opnieuw kampeerders slachtoffer van roofinvesteerders. ‘Dit moet stoppen!’

Foto: Foto / bestecamping.in

In Noord-Holland verdwijnt er wéér een camping, als het aan kapitalisten ligt. Bij camping De Donkere Duinen moeten kampeerplekken, bestemd voor Nederlandse vakantievierders, de weg ruimen voor de bouw van een ‘tweede huis’ voor mensen met een dikke portemonnee. De SP is zeer verontwaardigd en stelt er direct vragen over aan het provinciebestuur.

27 mei 2022

Provincie biedt te weinig bescherming voor recreanten

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Noord-Hollanders die een caravan of chalet hebben, worden nauwelijks door de provincie beschermd. Grote investeerders, zoals private equity funds, kopen massaal parken op om er beleggingsvilla’s neer te zetten. Ze verjagen daarmee de huurders en eigenaren die er al jaren - en vaak generaties lang - hun geliefde stekje hebben. De SP-motie¹ om met gemeenten in gesprek te gaan om het aanbod van plekken voor recreanten met een kleine portemonnee veilig te stellen, haalde het niet. De meerderheid gelooft dus de woorden van gedeputeerde Zaal (D66) dat deze recreanten ‘voldoende worden beschermd’.

17 mei 2022

Biodiversiteit Twiske onder druk door geldwolven

Foto: Cartoon / Arend van Dam

Het Twiske wordt opnieuw bedreigd door commerciële belangen. De SP merkt op dat verschillende overheden liever de portemonnee van festivaldirecteuren spekken, dan dat ze onze hoogwaardige natuurgebieden beschermen. De festivals Welcome To The Future en Lente Kabinet kunnen volgens de provincie Noord-Holland en de gemeenten Landsmeer en Oostzaan namelijk ‘gewoon’ doorgaan, terwijl dat uit financiële overweging niet nodig is. De SP wil daarom dat de vergunningen worden herzien, waar nodig worden ingetrokken en vraagt het provinciebestuur om voortaan alleen maar recreatie toe te staan die in Het Twiske past.