Witwaspraktijken rondom vakantieparken dankzij SP bemoeilijkt

25 november 2022

Witwaspraktijken rondom vakantieparken dankzij SP bemoeilijkt

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Tijdens de begrotingsbehandeling in de Provinciale Staten van Noord-Holland werd er een SP-motie aangenomen. Deze motie roept de provincie op om er bij de gemeenten op aan te dringen om witwaspraktijken rondom vakantieparken tegen te gaan. Statenlid Heidi Bouhlel daarover: “Op grote schaal worden campings opgekocht en recreanten weggejaagd. Er komen tegelijkertijd steeds meer nare berichten¹ over locaties waar criminele organisaties hun zwarte geld witwassen. Crimineel gedrag komt rondom vakantieparken in veel facetten voor, ten koste van onze groene campings en onze stacaravans.”

Dankzij de SP moet de provincie er bij de gemeenten nu op aandringen dat er bij overname van vakantieparken een zogeheten Bibob-onderzoek wordt verricht. Ook bij bekende parken, die onlangs verkocht zijn en waar nog geen plan voor op tafel ligt, moet de provincie met gemeenten in overleg gaan over het instellen van een dergelijk Bibob-onderzoek. Zo zal dat moeten gebeuren bij Camping Sandevoerde in Zandvoort en bij Jachthaven De Otter in Wijdemeren. De wet Bibob is er onder andere voor om te voorkomen dat criminele activiteiten worden gefaciliteerd.² De meeste gemeenten hebben totaal geen idee wat erop ‘hun’ parken gebeurt, zo bleek ook uit het rapport dat SP Noord-Holland in november vorig jaar naar buiten bracht.³

De SP hoopt hiermee weer een stap in de goede richting te hebben gezet, om criminaliteit in te dammen. Misbruik van onze parken en het uitbuiten van de recreatieplekken van Noord-Hollanders, moet worden gestopt. Statenlid Heidi Bouhlel tot slot: “De gemeenten moeten weten dat ze genoeg middelen in handen hebben om hier iets mee te doen. Zij moeten zich aan hun verantwoordelijkheden houden. Ondertussen zou ik willen zeggen: handen af van onze campings!”

De SP-motie ‘Wet Bibob toepassen bij recreatieparken’ treft u hieronder aan in de bijlage (pdf).

¹ Artikel Telegraaf, 13 juni 2022: “Rapport: via vakantiepark grootschalig witwassen”

² Meer weten over de wet Bibob? Kijk dan op deze pagina.

³ Het grootschalige onderzoek dat de SP deed, mondde uit in een rapport met zeer schrijnende verhalen en stevige aanbevelingen voor verschillende overheden, zoals de gemeenten. Het rapport is hier te raadplegen.

Foto: Marcel Lathouwers / SP