Gas, water en elektra

15 januari 2024

Onvoldoende steun voor 'zon voor allen'

Foto: SP

In de commissie Leefomgeving van 27 november werd het initiatiefvoorstel 'zon voor allen' van de SP besproken. Helaas was er weinig enthousiasme voor het plan en kozen de meeste partijen voor het huidige, falende marktwerkingssysteem. Geen publieke oplossingen dus voor alle problemen rond de energiesector, het provinciebestuur komt niet verder dan een pilot voor stadsverwarming. Teleurstellend!
Het idee achter 'zon voor allen' is dat er genoeg zon is om iedere woning van elektriciteit te voorzien, maar niet iedereen (genoeg) zonnepanelen heeft. Voor de overstap naar schone energie is een collectieve aanpak nodig in plaats van marktwerking, die er alleen maar op gericht is om een flinke winst te maken op de torenhoge energierekening van de Nederlandse bevolking. Onze energie moet weer worden genationaliseerd en de Provincie Noord-Holland kan volgens 'zon voor allen' nu al wat doen. Uiteindelijk leidt dit plan tot 100% energie-neutrale en zelfvoorzienende huishoudens onder democratische zeggenschap. Kijk voor meer informatie naar de link onder het plan.

18 september 2023

Raad van State vernietigt vergunning Biomassacentrale Diemen: gooit Vattenfall de handdoek in de ring?

Foto: Joaquin Alexander

Een overwinning voor het milieu en het gezond verstand! De provincie had in 2019 aan Vattenfall een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van een biomassacentrale in Diemen. De Raad van State heeft echter op 30 augustus 2023 deze omgevingsvergunning vernietigd. Nu heeft Vattenfall besloten de bouw uit te stellen.

Spoeddebat aangevraagd door SP, gesteund door PvdD en JA21 na vernietiging vergunning biomassacentrale Diemen

"Weer heeft de provincie te snel gehandeld met het afgeven van een omgevingsvergunning zonder goede milieueffectrapportage. De provincie moet echt zorgvuldiger zijn met het afgeven van dit soort vergunningen", reageert SP-Statenlid Heidi Bouhlel-Lascaris. "Deze centrale is in alle opzichten een slecht idee."

5 februari 2023

SP Noord-Holland doet voorstel om energievoorziening in provinciale handen te krijgen

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De Nederlandse energiemarkt is vergaand geliberaliseerd en geprivatiseerd en daarmee is publieke zeggenschap over een basisbehoefte verschoven naar de markt. SP Noord-Holland maakt zich ernstige zorgen over de aanhoudende problemen op de energiemarkt en wil dat de provincie Noord-Holland grondig onderzoek doet naar de mogelijkheden dit in eigen handen te nemen. De SP geeft hierbij de voorkeur aan een provinciaal energiebedrijf.

Provincie verwacht geen extra schade door versnelde gaswinning rond Bergen

"Bergen De provincie Noord-Holland verwacht geen extra trillingen van de aardbodem door de versnelde winning uit de kleine gasvelden rond Bergen. Dat stelt Gedeputeerde Staten in antwoord op vragen van de Statenfractie van de SP."

31 augustus 2022

Staalgigant Tata slurpt miljarden liters grondwater op

Foto: Foto / Johan Wieland

In tijden van toenemende droogte en strengere regimes voor het gebruik van water, pompt Tata Steel miljarden liters grondwater per jaar op. De SP wil weten waarom dit kan. Voor agrariërs is het immers verboden om in het duingebied grondwater op te pompen. De SP stelt er daarom vragen over aan het provinciebestuur. Statenlid Anna de Groot: “Tata pompt enorm veel op en levert er tevens vervuild grondwater voor terug, zo blijkt. En dat in het duingebied waar natuurherstel hoog op de agenda staat!”¹

5 augustus 2022

“Provincie, roep extra gaswinning een halt toe”

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Het Rijk besloot onlangs dat het Arabische Taqa in de regio Alkmaar 150 miljoen kuub extra gas mag oppompen, naar een totaal van 302 miljoen kuub. De SP vraagt het provinciebestuur om samen met andere overheden richting het Rijk op te trekken om dit een halt toe te roepen. Fractievoorzitter Remine Alberts: “Het op grote schaal versneld leegpompen van gasvelden moet worden voorkomen. De SP wil dat de provincie hiertegen optreedt en de regie neemt voor wat betreft het monitoren van bodembeweging. Onze inwoners en gemeenten mogen niet de dupe worden van louter economisch gewin”.

25 mei 2022

Coalitie wuift inwonersbelangen weg bij plaatsing windturbines

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De provincie laat de afstandsnorm van 600 meter voor windturbines los. Inwoners van Noord-Holland zijn daar terecht al tijden bezorgd over. Het betekent dat zij ernstige gezondheidsproblemen kunnen oplopen, wanneer de turbines te dicht bij woningen geplaatst worden. De provinciale omgevingsverordening biedt de mogelijkheid om hier iets aan te doen, maar voorstellen vanuit de oppositie en een referendumverzoek vanuit de bevolking, worden door de coalitiepartijen opzij geschoven. De SP is er verbolgen over en stemde daarom tegen de herziening van deze provinciale omgevingsverordening.

9 mei 2022

Gebrek aan snel internet funest voor duizenden gezinnen

Foto: Punk Media / Flickr

In Noord-Holland bestaat een aantal regio’s waar geen goed internet aanwezig is. Omdat het Rijk en de provincie het aan ‘de markt’ overlaten, zijn duizenden gezinnen en bedrijven nu de dupe van het ontbreken van deze belangrijke voorziening. De SP stelt dat de overheid dit moet oplossen en vraagt aan de provincie om er spoedig werk van te maken.