Provinciale Financiën

10 november 2023

Begroting 2024: SP biedt alternatieven voor rechtse politiek

Foto: SP

Bij de bespreking van het Infrastructuurplan (IMPI) en de begroting voor 2024 van de provincie Noord-Holland op 6 november j.l. heeft de SP via moties alternatieven aangedragen voor diverse plannen van de huidige rechtse coalitie. Zo wees de SP op een goedkoop alternatief voor de geplande dure afslag van de A9 en op de voordelen van een actief grondbeleid, waardoor er o.a. meer sociale bouw kan worden gerealiseerd. Ook pleitte de SP voor het opstarten van een proefproject met een provinciaal vervoersbedrijf op Texel om het kapotbezuinigde OV daar te verbeteren en vóór het behoud van het laatste stuk onbespoten vruchtbare grond rondom Amsterdam voor (biologische) stadslandbouw.

22 november 2022

‘Klimaatvoorstellen nog steeds te lastig?’

Foto: Marcel Lathouwers / SP

In de Provinciale Staten van Noord-Holland deelde fractievoorzitter Remine Alberts haar kritiek op de huidige maatschappelijke en politieke situatie. Na haar betoog, tijdens deze Algemene Beschouwingen, deed ze maar liefst negen voorstellen om het leven van Noord-Hollanders beter te maken; voorstellen om de natuur te laten floreren, om het klimaat een handje te helpen en om de directe leefomgeving te verbeteren. Remine Alberts: “Voor veel fracties leek mijn kritiek¹ te lastig om aan te horen. Voorstellen over schone lucht, leefbaarheid en volkshuisvesting - die al onze inwoners aangaan – wuift de meerderheid gewoon weg. Waar blijf je dan met je klimaatambities en je mooie woorden over ‘duurzaam doorpakken’?”

1 augustus 2022

Bestaansrecht Metropool Regio Amsterdam op de tocht

Foto: Kaart / metropoolregioamsterdam .nl

Het Noord-Hollandse beleid draagt niet bij aan een gezonde, democratische ontwikkeling van de Metropool Regio Amsterdam (MRA). De SP deed, tijdens de meest recente Statenvergadering via een motie¹, een poging om de begroting van de MRA bruikbaar te maken. Statenlid Anna de Groot: “We moeten weten wat deze uitdijende lobby-machine wil bereiken en hoeveel geld ze denkt nodig te hebben.” Vrijwel alle statenfracties lijkt het zich niet te interesseren en stemden tegen de SP-motie.