Provinciaal Grondbeleid

23 november 2022

Provincie is uitgepolderd met de veenweidestrategie

Foto: Ruth van Schriek / Agraaf

De SP vindt de provinciale veenweidestrategie nog niet voldoende en pleit voor concrete maatregelen op de korte termijn. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de SP verschillende voorstellen¹ mede ingediend. Statenlid Anna de Groot: “De tijd van pappen en ‘drooghouden’ is voorbij. Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aangepakt. Het moet sneller.” De voorstellen zijn door een meerderheid aangenomen.

NHD, 22 nov 22: "Statenleden vinden bebouwing naast Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid onwenselijk.

"Er zitten nogal wat haken en ogen aan woningen naast de Ruïne van Brederode in Santpoort-Zuid, maar volgens de provincie Noord-Holland is het ’niet volstrekt onmogelijk om bebouwing te realiseren’. Dit is de reactie van gedeputeerde staten (GS) op enkele vragen van de statenleden Sijmen Mulder (D66) en Remine Alberts (SP)."

NHD, 21 nov 22: Aanpak bodemdaling moet sneller, aldus Staten Noord- Holland

Een greep uit het artikel: "Anna de Groot (SP) typeerde de afgelopen jaren met ’wikken en wegen, polderen en kletsen, pappen en drooghouden.’ ,,Vanwege agrarische belangen worden maatregelen niet genomen en het houden van veel te veel melkvee niet aanpakt. Het moet sneller.’’"

3 november 2022

Mogelijke integriteitsschending Landsmeerse wethouder

Foto: Foto / SP

Wethouder Marion Breij van de gemeente Landsmeer bezit grond in diezelfde gemeente. Het College van B & W, waar zij dus zelf onderdeel van is, wil graag stukken grond uit het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) halen. Daarvoor heeft wethouder Breij namens het college bij de provincie een zienswijze ingediend. De SP vraagt aan het provinciebestuur of dit ingaat tegen de integriteit van de wethouder. Statenlid Heidi Bouhlel: “Wethouder Breij neemt hier namens de gemeenschap beslissingen over haar eigen grond.”

Licht op groen voor padel op natuurijsbaanterrein Wormer

"De pijn zit echter in de komst van de tennis- en vooral padelbanen op het ijsbaanterrein. Reden voor PvdD, SP, GroenLinks en Denk om tegen te stemmen. Vooral de geluidsoverlast en de hoge glazen wanden bij de padelbanen passen niet in een natuurgebied, menen zij."

12 april 2022

Woningbouwversnelling niet ten gunste van de sociale huursector

Foto: SP / Woonprotest Amsterdam

Gisteren werd in de commissie Ruimte en Vastgoed het Masterplan Wonen besproken. De gedeputeerde wilde weten of hij hiermee op de goede weg zit, om op een later moment de plannen voor het versnellen van de woningbouw goed uit te kunnen voeren. De SP is er nog helemaal niet over te spreken. We zien dat er vooral wordt ingezet op ‘betaalbare’ koop, terwijl er moet worden geïnvesteerd in de volkshuisvesting. Het plan moet een geruststelling zijn voor alle wachtenden op een sociale huurwoning. Dat is echter nog niet het geval.