Mogelijke integriteitsschending Landsmeerse wethouder

3 november 2022

Mogelijke integriteitsschending Landsmeerse wethouder

Foto: Foto / SP

Wethouder Marion Breij van de gemeente Landsmeer bezit grond in diezelfde gemeente. Het College van B & W, waar zij dus zelf onderdeel van is, wil graag stukken grond uit het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) halen. Daarvoor heeft wethouder Breij namens het college bij de provincie een zienswijze ingediend. De SP vraagt aan het provinciebestuur of dit ingaat tegen de integriteit van de wethouder. Statenlid Heidi Bouhlel: “Wethouder Breij neemt hier namens de gemeenschap beslissingen over haar eigen grond.”

De provincie heeft vanuit de provinciale omgevingsverordening 32 gebieden aangewezen onder het beschermingsregime van de BPL, ‘om de meest waardevolle landschappen in Noord-Holland te beschermen. Dit zijn landschappen waarop we extra zuinig zijn vanwege hun bijzondere eigenschappen en waarde voor mens en dier’, zo staat op de site van de provincie beschreven. De door het college van Landsmeer ingediende zienswijze, is niet langs de gemeenteraad van Landsmeer gegaan. “Dat is toch wel het hoogste orgaan van een gemeente”, zo stelt Statenlid Bouhlel. De gehele kwestie zorgde in Landsmeer al voor felle discussies; lokale politici van D66, PvdA en VVD zegden het vertrouwen in de wethouder op.

Statenlid Bouhlel tot slot: “Dit beschermingsregime is er niet voor niets. Hier mag niet aan worden getornd. De SP hoort graag van het provinciebestuur hoe zij tegen deze kwestie aankijkt. In het bijzonder tegen de integriteit van Wethouder Marion Breij”.

De SP stelde statenvragen aan het provinciebestuur. Deze treft u hier aan.

Meer lezen?

Artikel NHD, 2 november jl.: "SP legt integriteitsvraag over Landsmeerse wethouder Marion Breij neer bij de provincie"

Artikel NHD, 27 oktober jl.: "PvdA Landsmeer beschuldigt Marion Breij van niet integer handelen: wethouder heeft zelf grond in gebied waar van de provincie niet gebouwd mag worden, en college wil dat anders"

Artikel Lokale Omroep Landsmeer: "Gemoederen in gemeenteraad lopen hoog op na vragen over wethouder Breij"