Lucht

29 april 2022

Provinciale weg rond Medemblik moet veiliger

Foto: Google / Maps

De provinciale weg N240, gelegen in West-Friesland en de Noordkop, staat bekend als een onveilige weg. Er hebben zich in de afgelopen jaren meerdere ongevallen voorgedaan, sommige met dodelijke afloop. De SP stelt opnieuw vragen aan het provinciebestuur om de verkeersoverlast en de gevaarlijke verkeerssituaties rond de stad Medemblik aan de kaak te stellen.

19 april 2022

Verbindingsweg A8 - A9? Tijd om de bakens te verzetten!

Foto: Foto / SP

De SP heeft zich lange tijd verzet tegen de aanleg van de snelweg die de A8 en de A9 met elkaar zou moeten gaan verbinden. We deden vele enquêtes, we schreven vele opinieartikelen, we maakten filmpjes, we organiseerden acties en deden ook aan vele acties mee.

9 maart 2022

Het kan allebei!

Foto: Alfred Elkerbout / Creative Commons

Op 8 maart 2022 was er in Zaanstad weer zo'n debat. Lijsttrekkers van de - maar liefst 14! - politieke partijen spanden zich in om bij NH Nieuws hun standpunten duidelijk te maken, in de hoop op een goede verkiezingsuitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen.

7 februari 2022

Excuses voor uitstoot Tata

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Onlangs is in een RIVM-rapport¹ aangetoond dat er direct verband is tussen gezondheidsproblemen en de uitstoot van het Tata-terrein. Statenlid Anna de Groot: “De SP vindt het buitengewoon verdrietig dat de problemen in de IJmond zeer lange tijd niet erkend en zelfs afgeschoven werden op het eigen gedrag van de inwoners.” De SP wil dat Tata, de onderaannemers en de provincie excuses aanbieden aan al die bewoners van de IJmond van wie de gezondheid is geschaad.” Gedeputeerde Olthof wil hier namens de provincie echter geen gehoor aan geven.

30 januari 2022

Oppositiepartijen in Provinciale Staten willen debat over RIVM rapport Tata Steel

Foto: Marcel Lathouwers / SP

De partijen CDA, JA21, SP, PvdD, ChristenUnie en DENK willen op korte termijn een debat in de Provinciale Staten over het RIVM onderzoek naar de herkomst van neergedaald stof en stoffen in de lucht in de IJmond regio. Uit dit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de metalen en PAK in de regio afkomstig is van Tata Steel, maar ook dat de gemeten hoeveelheden van deze schadelijke stoffen veel hoger zijn dan was verwacht op basis van berekeningen.