"Leg productielijn Olam stil en zoek verzwijgen tot op de bodem uit”

16 december 2022

"Leg productielijn Olam stil en zoek verzwijgen tot op de bodem uit”

Foto: Anna de Groot / SP

Het door overheden verzwijgen van het massale gebruik van giftig ammoniak is de SP een doorn in het oog. “Hoe kan dit gebeuren? Voor de winst over een koekje?”, aldus Statenlid Anna de Groot. Het Statenlid en Olam-kenner stelde er direct vragen over aan het provinciebestuur: “Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht. Het productieproces van het giftige Oreo-‘HFC Black’ kan wat de SP betreft direct worden gestopt”.

Olam Cocoa BV. produceert in de Zaanstreek o.a. cacao voor Oreo, het bekende koekjesmerk van het bedrijf Mondelez. Olam is één van de grootste ammoniakuitstoters van Nederland; het bedrijf staat in dit lijstje tussen enkele grote veehouderijen en Cargill BV., het cacao producerende zusterbedrijf dat een eindje verderop aan de Zaan staat. De kenmerkende zwarte koekjes produceren nu dus zelf een giftige smaak. Uit onderzoek van het Noord-Hollands Dagblad blijkt dat de omgevingsdienst op verzoek van Olam, jaarlijks ‘tienduizenden kilo’s ammoniak verborgen gehouden’ heeft. Dus de overheid wist ervan en verzweeg dit. Olam stoot sowieso veel te veel ammoniak uit en is daardoor een zogeheten piekbelaster. Nieuw is dat er ook nog ammoniak wordt aangekocht, opgeslagen en verwerkt. Statenlid Anna de Groot daarover: “Ik volg de stappen van Olam op de voet. Ammoniak is schadelijk voor mens, dier en milieu. Deze hoeveelheden zijn desastreus. Zeker voor mensen met luchtwegproblemen en voor de hoogwaardige natuur zoals de Kalverpolder. En dat allemaal om er cacaopoeder te maken voor de Oreo-koekjes, die voor de mensheid absoluut niet van levensbelang zijn.”

De SP denkt dat het provinciebestuur onderdeel kan zijn van de oplossing; daar waar andere overheden onderdeel blijken van dit enorme probleem en het mogelijk nóg grotere schandaal. De natuurgebieden en de duizenden omwonenden in de omgeving moeten per direct worden beschermd.

Bronnen:

1. Duurzaam Ondernemen, dd. 6 april 2022: “Lijst met grote uitstoters van stikstofoxiden en ammoniak”
  2. Artikel Noord-Hollands Dagblad, dd. 13 december 2022: “Het giftige geheim van Oreo-koekjes maakt Olam een van de grootste ammoniakvervuilers van ons land”
  3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, dd. 13 december 2022: “Oreo-koekjes zwart dankzij grote hoeveelheden milieuvervuilend ammoniak”
  4. SP-Statenvragen, dd. 13 december 2022: Het toevoegen van extern aangekocht ammoniak aan het productieproces van Olam Cocoa BV en de invloed van deze ammoniak op de gezondheid van natuur en inwoners van de Zaanstreek”