Woningbeleid in de provincie?

13 november 2023

Woningbeleid in de provincie?

Foto: Joaquin Alexander

We horen het de laatste tijd en vooral in de verkiezingen veel. We moeten woningen bouwen en veel. En de discussie gaat over waar. Maar is het niet verstandig ook eens te praten over wat voor woningen we willen?

Sinds dit voorjaar mag ik me commissielid noemen voor de provinciale staten in Noord-Holland en mag ik me voor onze partij bezighouden met wonen (en een beetje financiën). Maar de provincie houdt zich niet bezig met wat voor woningen er komen maar vooral hoeveel en waar. Dat is een goed begin maar helaas niet genoeg. De provincie beoordeelt de bouwplannen van gemeenten die voornamelijk door de ontwikkelaars is gemaakt. En u raadt het al als een ontwikkelaar met een bouwplan komt dan kun je er van uit gaan dat de winstmaximalisatie goed op orde is. Er is dan vaak ook geen rekening gehouden met de woningen die broodnodig zijn. Woningen voor mensen die geen koopwoning kunnen betalen van meer dan 4 ton op de vrije markt.

Daarom is het verstandig dat de provincie zich bezig gaat houden dat die broodnodige woningen er gaan komen. Er moeten van de SP veel meer sociale huurwoningen komen en woningen voor de middel dure huur en koop. Helaas heeft de provincie in formele zin niet veel middelen om dit af te dwingen bij gemeenten.

Daarom komt de SP met een voorstel.

De provincie moet zich van de SP bezig houden met het kopen van gronden in de provincie Noord-Holland die geschikt zijn voor woningbouw. Wanneer de provincie die grond in bezit heeft kan de provincie zelf of via woningcorporaties met een bouwplan komen. De provincie kan dit bouwplan koppelen aan de grond in erfpacht verkopen aan ontwikkelaars en woningcorporaties. Die moeten dan bouwen wat de provincie oplegt. De opbrengst van de grond kan de aankoop van de gronden (toen nog geen bouwgrond) dekken. Ook de aanleg van de openbare ruimte rond de woningen kan daarmee betaald worden. Dit alles kan worden opgenomen in een grondexploitatie.

Al met al hoeft dit de provincie dus geen geld te kosten. En als u denkt dat dit onhaalbaar is, de gemeente Amsterdam doet dit al jaren. Er is dus geen reden in mijn optiek waarom de provincie dit niet zou willen. Op winst bejachte ontwikkelaars door grondspeculatie staan buiten spel en er kan een echt gesprek plaatsvinden door de statenleden van Noord-Holland welke woningen er nodig zijn. En dan kan niemand zich meer verschuilen achter het zinnetje……….. daar gaan we niet over.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.