h

Is uitdeelvoorraad geen wachtlijst?

20 februari 2007

Is uitdeelvoorraad geen wachtlijst?

Vorige week stuurde de SP de provincie een open brief over of er nu wel of niet wachtlijsten zijn in de Jeugdzorg, bij het meldpunt kindermishandeling (AMK). De provincie ontkende alles in haar reactie. Maar tussen de regels doorlezend, was duidelijk: er is wel degelijk een wachtlijst en het gaat niet goed. De SP heeft inmiddels ook weer gereageerd. Deze brief kunt u hier onder lezen.

Volgens de laatste berichten van de provincie waren de wachtlijsten per half december 2006 verleden tijd, de SP had echter aanwijzingen dat er nog steeds een wachtlijst was, alleen was die verdekt opgesteld. De SP verstuurde een persbericht met als titel: mogelijke manipulatie wachtlijsten AMK.

De provincie, gedeputeerde Kruisinga, liet in de media merken de actie van de SP niet te waarderen. Ze meldde per omgaande met een antwoord te komen. Ook de statenleden van VVD, PvdA, CDA, GL en D66 waren de mening toegedaan dat de SP te ver ging. Ze reageerden met een gezamenlijke persverklaring waarin zij zich uitspraken voor het huidige Jeugdzorgbeleid en de daarin gemaakte afspraken en tegen de woordkeus van de SP.

En toen kwam het antwoord van de provincie: er waren geen wachtlijsten maar wel bestond er sinds enige tijd een zogenaamde uitdeelvoorraad waarvan de wachttijd 20 dagen was. Okay, geen wachtlijst maar een uitdeelvoorraad met een wachttijd. Ons inziens is dat toch een flink staaltje creatief formuleren.

De SP heeft inmiddels een antwoord gestuurd aan de provincie. De SP is van mening dat de door de provincie met het AMK gemaakte afspraken niet uitvoerbaar zijn zo lang de overheid niet met voldoende middelen voor opvang en personeel over de balk komt. Jongeren, jeugdzorg en de jeugdzorghulpverleners verdienen dat.


Amsterdam, 20 februari 2007

Aan het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Onderwerp: uw antwoord op de open brief van de SP

Geacht college,

Bedankt voor het zeer snel beantwoorden van onze open brief. Dat waarderen wij, daarmee geeft u aan dat de Jeugdzorg u ook ter harte gaat.

Wat uw reactie betreft: de brief heeft helaas niet de bij ons ontstane ongerustheid weg kunnen nemen. Wij lichten dit toe aan de hand van de door u in uw brief aangestipte punten.

Wachtlijst.

Is die er nou wel of niet? Wij begrijpen uit uw brief dat u erkent dat er op dit moment wel degelijk een wachtlijst is, al noemt u dat anders: uitdeelvoorraad. Dat is wat anders dan de wachtlijst staat op nul. Dat is Provinciale Staten tot 12 februari jongstleden steeds voorgehouden. Volgens u is deze kleine wachtlijst niet zo’n probleem omdat de melders gedurende de wachtperiode altijd kunnen bellen als er iets in de situatie verandert. Wij denken dat u dat wat te rooskleurig ziet.

Overwerk.

Over het overwerk dat AMK-medewerkers is opgedragen om de wachtlijst weg te werken zegt u dat deze uren betaald worden en dat het in overleg met de medewerkers is gebeurd. Dat van de betaling is waar, wij hadden overigens niet gezegd dat dit niet gebeurde. Waar het ons om gaat is het feit dat de medewerkers al langere tijd kennelijk een veel te zware werktaak hebben. Bovendien was dat overwerk hen min of meer opgedragen: het overleg was veel éénrichtingsverkeer: jullie moeten dit doen, want anders halen we het niet.

Uitzendkracht.

U schrijft dat dit een zeer ervaren kracht is, die een wat grotere caseload dan normaal om die reden gemakkelijk aan kan. Wij betwijfelen of ervarenheid in dit opzicht de belangrijkste voorwaarde is om een caseload te kunnen behappen. Je moet bijvoorbeeld ook alleen al de tijd hebben. Bovendien, wat als een ‘geval’ van de caseload om welke reden dan ook komt te overlijden: is dan de uitzendkracht aansprakelijk? Ons inziens wel, gezien wat er gebeurt met de voogd van Savanna. Is de ervaren kracht dit verteld toen zij deze te grote caseload kreeg toegewezen, beseft zij welke verantwoordelijkheid zij daarmee nam?

Afspraken.

U schrijft dat u recent nog eens strikte afspraken heeft gemaakt met het AMK om ervoor te zorgen dat de wachtlijsten wegblijven. Uw afspraken komen op ons over als een decreet van bovenaf. Er blijkt weinig gevoel uit voor het probleem waarmee het AMK worstelt. Ons inziens is de opdracht die u het AMK geeft, wachtlijsten op nul en zorg dat ze op nul blijven, een onmogelijke zo lang de overheid niet voldoende middelen in de jeugdzorg steekt, middelen voor voldoende opvang en voldoende personeel. Uw houding is wat dat betreft tweeslachtig, enerzijds vaardigt u een decreet uit, anderzijds stelt u aan het AMK € 600.000 beschikbaar voor de ergste knelpunten.

Wij willen u ten slotte een paar passages uit recente interne stukken van het AMK niet onthouden, passages waaruit blijkt dat de druk op de medewerkers van het AMK door de besluitvorming groot is en niet bevorderlijk voor hun werkzaamheden. Wij zijn bereid de mogelijkheid te onderzoeken u inzage in het stuk te verschaffen onder geheimhouding.

‘De werkdruk in Alkmaar duurt onverminderd voort. Het team heeft inmiddels het gevoel niet serieus genomen te worden, doordat er geen ruimte wordt gelaten voor neventaken en de slechte informatiestroom over allerlei onderwerpen. De reden die steeds wordt aangevoerd is het ontbreken van voldoende formatie in Alkmaar en het oplopen van de wachtlijst.’

‘Er lopen veel te veel projecten tegelijk (doorbraak, invoering ORBA, wachtlijst op nul houden, Centrale Toegang, inwerken nieuwe collega’s ) terwijl de werkers allemaal overvol zitten. De rek is er (bijna) uit.’

‘Na de zomer 2006 is door de Raad van Bestuur (RvB) de (door de provincie opgelegde) eis naar voren gekomen dat de wachtlijst moest worden weggewerkt. Omdat echter de formatie binnen het AMK onvoldoende is (vanwege de steeds maar oplopende instroom) is vanaf augustus/september alleen maar crisismanagement gevoerd. (…) Dit vereiste regelmatig adhoc-beslissingen en acties waardoor het team niet altijd op tijd voldoende op de hoogte is gesteld. (…) Inmiddels is er weer een nieuwe wachtlijst ontstaan, die nu is ondergebracht in een zgn ‘uitdeelvoorraad. Na crisisoverleg met Erik Lemstra begin januari 2007 is afgesproken dat deze uitdeelvoorraad maximaal 30 zaken bedragen voor het hele AMK (…).

‘Er waren voor de zomer van 2006 een groot aantal zaken die op de agenda stonden om uit te gaan voeren en/of in gang te zetten. Deze initiatieven zijn helaas gestrand, doordat alles moest worden gericht op de productie.’

‘Door de instroom van zaken, die maar blijft toenemen, blijft het dilemma productie <-> kwaliteit bestaan.’

‘Doordat er momenteel te veel ‘grootheden’ adhoc op de werkers afkomen (wachtlijst wegwerken, wachtlijst op nul houden, Doorbraak, ORBA, Centrale Toegang) wordt het primair proces [=gewone dagelijkse werkzaamheden] verstoord en komt daardoor ernstig in de verdrukking. Het is steeds moeilijker gemotiveerd te blijven.’

[Naar aanleiding van een vraag over potentiële Savanna’s wordt gezegd dat] ‘BJZ als werkgever de garanties en veiligheid moet bieden aan haar werknemers, wanneer dit mocht spelen.’

Tot zover de citaten. Wij pleitten er voor dat u, nu u geen onderzoek wenst te doen, in ieder geval gaat praten met de mensen op de werkvloer: een door de overheid gegeven opdracht moet ten slotte wel uitvoerbaar zijn. De Jeugdzorg, het kind en de Jeugdzorgwerkers verdienen dat.

Met vriendelijke groet,

namens de SP-fractie
Carlien Boelhouwer

Open brief SP over meldpunt kindermishandeling slecht ontvangen
Manipulatie bij Meldpunt Kindermishandeling?

U bent hier