Open brief SP over meldpunt kindermishandeling slecht ontvangen

19 februari 2007

Open brief SP over meldpunt kindermishandeling slecht ontvangen

De open brief van de SP over mogelijke manipulatie van de wachtlijsten bij het meldpunt kindermishandeling is bij de leden van de Commissie Sociale Infrastructuur (SI) in het verkeerde keelgat geschoten. De commissie heeft een gezamenlijke persverklaring uitgegeven, een niet vaak gebruikt middel.

In die gezamenlijke persverklaring stellen de statenleden van SI dat de commissie zich met kracht distantieert van de bewoordingen en veronderstellingen uit de open brief. Het gaat hierbij om passages als “mogelijke manipulatie” en “een staaltje cosmetisch wegwerken van de wachtlijsten”. De leden van de commissie wensen vooralsnog vast te houden aan de juistheid van de afspraken die voor het wegwerken van de wachtlijst bij het AMK zijn gemaakt tussen GS en het bureau Jeugdzorg Noord-Holland.

Men verwijt de SP de terminologie, en daarom sluiten zich de rijen achter de gedeputeerde. Dat is op zich niet verkeerd, de open brief van de SP was niet gericht tegen personen, wel tegen beleid: rijks- en provinciebeleid. Wat de SP betreurt is dat de statenleden met deze persverklaring signalen van medewerkers uit de Jeugdzorg, niet serieus te nemen. "Afspraak is afspraak" is kennelijk het parool. Dat is besturen op afstand tot het bizarre doorgevoerd.

Het geval wil dat de gedeputeerde inmiddels ook een reactie heeft gegeven waaruit onder meer blijkt dat er inderdaad wachtlijsten zijn en dat de gedeputeerde daar ook al wat langer van op de hoogte was. In dat licht bezien is de reactie van de gezamenlijke statenleden van SI ronduit bizar en een statenlid die hoort te controleren onwaardig. Hoe kunnen afspraken voor het wegwerken van wachtlijsten juist zijn, als er in tegenstelling tot wat aan de Staten was gezegd, er wel degelijk een wachtlijst is?

De SP laat de zaak niet rusten en komt deze week met een weerwoord op de brief van de gedeputeerde. Inzet is: een goed werkende jeugdzorg.

Manipulatie bij Meldpunt Kindermishandeling?