Provincie verbreekt omstreden zusterrelatie met Shandong

22 juli 2022

Provincie verbreekt omstreden zusterrelatie met Shandong

Foto: Belga / De Morgen

Gisteren verscheen plotseling een brief van de Commissaris van de Koning¹, met de mededeling dat de zusterrelatie met de Chinese provincie Shandong verbroken is. De SP heeft zich hier altijd hard voor gemaakt en is blij verrast. Statenlid Anna de Groot: “De SP staat natuurlijk volledig achter deze breuk. Kijk maar naar de onderdrukking van Tibetanen, het bloedvergieten tijdens de studentenprotesten in 1989 of - in recentere tijden - het uitroeien van ruim een miljoen Oeigoerse moslims. Een handelsrelatie met een Chinese provincie is zeer ongepast”. De SP stelt wederom vragen.

Eind 2020 riep de SP op om de zusterrelatie met Shandong te beëindigen², omdat China het niet zo nauw neemt met de mensenrechten. Gedeputeerde Staten zei - in antwoord op SP-vragen³ precies een jaar geleden - de relatie in stand en de dialoog open te willen houden. Nu een jaar later is die relatie alsnog verbroken. De SP tast een beetje in het duister waarom nu deze knoop toch is doorgehakt. In de brief van de Commissaris van de Koning staat dat de provincie Noord-Holland nu anders omgaat met handelsrelaties: niet meer ‘landgericht’, maar ‘opgave-gericht’ staat er dan. Maar het Ministerie van Binnenlandse Zaken zal hier ook een stevige rol in hebben gespeeld. “Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen”, aldus Statenlid De Groot.

De SP stelt dus nieuwe statenvragen op die binnen dertig dagen beantwoord moeten worden. Echter, vanwege het reces zal de beantwoording mogelijk wat langer op zich wachten. De SP wil van het provinciebestuur graag weten wat er in het afgelopen jaar gebeurd is, waardoor deze ommezwaai heeft plaatsgevonden. Anna de Groot: “Hoe dan ook, de SP is zeer te spreken over deze keuze!”

UPDATE: De Statenvragen zijn op 25/7 officieel ingediend. U treft ze hieronder in de bijlagen aan, met als titel "SP-vragen over stopzetten zusterrelatie met Chinese provincie Shandong".

¹ Hieronder treft u in de bijlagen de brief aan Provinciale Staten aan.

² SP-motie die daartoe opriep treft u hieronder in de bijlagen aan. Het artikel met als titel “SP vraagt aandacht mensenrechten Shandong (China)” op onze website kunt u hier teruglezen.

³ De beantwoorde SP-statenvragen treft u hieronder in de bijlagen aan.

Het Parool schreef er vandaag (dd. 22 juni 2022) ook over in haar artikel “Provincie Noord-Holland verbreekt nu toch zusterband met Chinese provincie Shandong”. Dit artikel treft u eveneens aan in de bijlagen.