Provincie wil behoud stolpboerderijen – en sloopt er zelf een

17 oktober 2018

Provincie wil behoud stolpboerderijen – en sloopt er zelf een

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De provincie heeft een sloopvergunning gevraagd en gekregen voor de afbraak van een monumentale stolpboerderij in Heiloo. Op de plek van de boerderij willen provincie en gemeente een nieuwe afslag van snelweg A9 aanleggen. Juist enkele weken geleden hadden politieke partijen in provinciale staten een nota ingediend voor behoud en restauratie van dit type boerderij in Noord-Holland. SP-statenlid Marnix Bruggeman stelde schriftelijke vragen.

Zelfs als de omstreden afslag van de A9 er zou komen, is sloop van de boerderij in Heiloo niet nodig. Dit blijkt uit een rapport dat adviesbureau Arcadis vorig jaar in opdracht van de provincie maakte. Volgens het rapport is het goed mogelijk de stolpboerderij te behouden met varianten waarbij de afslag ietsje anders wordt aangelegd. Die varianten zijn echter afgewezen, omdat "met de eigenaar van de stolpboerderij" is gekozen voor sloop. Die eigenaar is overigens de gemeente Heiloo, waar een krappe meerderheid in de gemeenteraad de aanleg van de afslag A9 door wil zetten.

SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft over de sloop van de boerderij schriftelijke vragen gesteld. Hij vindt het vreemd dat de provincie zich aan de ene kant inzet voor behoud van stolpboerderijen en er ondertussen zelf een sloopt. "Zouden gedeputeerde staten in het licht van de zorg over de teloorgang van stolpboerderijen zelf niet het goede voorbeeld moeten geven?" - zo vraagt Bruggeman aan gedeputeerde staten. Tegen de sloopvergunning zijn bezwaren ingediend door vier organisaties waaronder de Erfgoedvereniging Heemschut en de Heilloze Weg. Met zijn schriftelijke vragen dringt Bruggeman er op aan op z'n minst met de sloop te wachten tot op deze bezwaren is beslist. "Beter is te

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
kiezen voor een variant waarin de sloop niet nodig is. En nog beter is die hele overbodige afslag niet aan te leggen."

Plek waar de Afslag A9 zou moeten komen