Voor buslijn 5 naar Alkmaar De Hoef een In Memoriam met cake

22 juli 2018

Voor buslijn 5 naar Alkmaar De Hoef een In Memoriam met cake

Foto: Mark Lammers / Mark Lammers
De nieuwe dienstregeling van Connexxion voor Noord-Holland Noord 2018 is vandaag ingegaan. In heel Noord-Holland Noord zijn in totaal 21 buslijnen opgeheven, ingekort of in frequentie verlaagd. Eén van de opgeheven lijnen is bus 5 naar De Hoef in Alkmaar. Leden van de SP maakten zaterdagavond de allerlaatste rit van buslijn 5 mee. Daarbij lieten ze opnieuw een protest horen tegen de afbraak van het openbaar vervoer.

Voor de andere passagiers in de bus was er een plakje cake als troost - zoals het hoort bij een uitvaart. Daarvoor had SP afdeling Alkmaar gezorgd.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Actieleider Mark Lammers haalde bij de feestwinkel ook lijn 5-balonnen en opblaasballen die van een grafkruis werden voorzien. Verantwoordelijk voor het openbaar vervoer is de Provincie Noord-Holland die daarvoor geld krijgt van de rijksoverheid. De verslechteringen komen uit de koker van VVD-gedeputeerde Elisabeth Post, die de opgeheven lijnen overbodig vindt. De SP in provinciale staten waarschuwde twee jaar geleden al voor de komende verslechteringen. Daarna hield de partij verschillende protestbijeenkomsten. Enkele verslechteringen werden teruggedraaid. De SP blijft zich inzetten voor herstel en verbetering van het busvervoer in Noord-Holland Noord.

In de gemeenteraad van Alkmaar zijn stemmen opgegaan voor een buurtbus naar Hoefplan. Zo'n buurtbus wordt bestuurd door vrijwilligers die daarvoor niet betaald krijgen. De SP is daarvan geen voorstander: "Beter iets dan niets. Maar het rijden van de bus is professioneel werk. Dat moet gebeuren door vakmensen die daarvoor een redelijk loon krijgen. Desnoods verhoog je daarvoor dan maar de dividendbelasting."