'Dubbel gevoel' bij werkhervatting N23 Westfrisiaweg

22 februari 2017

'Dubbel gevoel' bij werkhervatting N23 Westfrisiaweg

De SP-fractie in de Staten van Noord-Holland heeft een dubbel gevoel bij de hervatting van de werkzaamheden aan de N23-Westfrisiaweg tussen Heerhugowaard en Bovenkarspel. Afgelopen week bereikte de provincie, toch een beetje onverwacht, een akkoord met bouwbedrijf Heijmans – de aanleg van de weg wordt door Heijmans snel weer vervolgd. Maar onduidelijk is wat daarvan de financiële gevolgen voor de provincie zijn, en voor de weg.

Vlak voordat gedeputeerde Elisabeth Post voor een zaal voor Westfriese raadsleden moest komen opdraven om de ellendige situatie rond het stilgelegde werk te komen verduidelijken, bereikte de provincie overeenstemming met Heijmans. Zo bleef de gedeputeerde een verontwaardigde verzameling raadsleden uit de regio bespaard, en kon zij opgelucht en trots de nieuwe overeenkomst komen aankondigen.

Foto: Wim Hoogervorst / Wim Hoogervorst
Met het akkoord is de arbitragezaak voorlopig van de baan. Volgens de gedeputeerde wordt de weg nu afgemaakt binnen het krediet, en met ruim een jaar vertraging. Wel zal er op verschillende plekken gezocht worden naar 'slimmere oplossingen' voor problemen in de aanleg, om de kosten te drukken.

De ochtend nadat Post in Bovenkarspel de handen van (niet alle) raadsleden op elkaar kreeg, maakte Heijmans bekend op het project een verlies te nemen van 32 miljoen euro. Door enorme problemen met de stabilisatie van de ondergrond zou het project in elk geval tientallen miljoenen duurder worden. Volgens de provincie zal na afronding van de weg de balans worden opgemaakt en 'zullen de verschillen gedeeld worden'. Onduidelijk is wat hiermee bedoeld wordt.

Op dezelfde dag verklaarden gedeputeerde staten in Haarlem dat het stuk waarin het akkoord wordt beschreven 'geheim'. Dat was voor SP-Statenlid Wim Hoogervorst aanleiding om zich wederom zorgen te gaan maken over het proces. Waarom is het stuk ‘geheim’? Zijn er afspraken gemaakt die niet naar buiten mogen? Blijft het project voor de provincie wel 'binnen het krediet, en binnen de opgestelde kaders'? En: welke gevolgen hebben wellicht hogere kosten voor het aandeel van de gemeenten in die kosten?

Om de kosten te drukken zullen enkele onderdelen van de weg er waarschijnlijk anders uit komen te zien, of zullen werkzaamheden anders verlopen, dan eerder gepland. Volgens Elisabeth Post zal dat ook tot meer overlast leiden langs het tracé. Hoogervorst is ook bezorgd over deze uitspraak: "Er is nu op enkele plekken al veel overlast en vertraging. Hoe zal dat straks zijn, en in hoeverre zullen de omwonenden hier (nog meer) last van krijgen?"

In schriftelijke vragen vraagt Hoogervorst ook om de garantie van GS dat de aanrijtijden van hulpdiensten in de regio binnen de normen blijven. "Bij opstoppingen, op de weg zelf en op sluiproutes in de omgeving, is dit nu al een probleem".

Foto: Wim Hoogervorst / Wim Hoogervorst