Uitbreiding Makadowinkelcentrum Schagen zorgt voor overschot winkelruimte

12 juni 2015

Uitbreiding Makadowinkelcentrum Schagen zorgt voor overschot winkelruimte

Foto: anna de groot / anna de groot

Het provinciebestuur van Noord-Holland moet ervoor zorgen dat de winkelleegstand in Schagen niet verder toeneemt. SP-statenleden Anna de Groot en Carlien Boelhouwer wijzen er in schriftelijke vragen op dat de provincie in de Nota Detailhandelsbeleid 2015-2020 juist wil voorkomen dat de winkelleegstand verder toeneemt. Carlien Boelhouwer: “Op heel veel plekken in de Kop van Noord-Holland zijn winkels verdwenen en ook in Schagen staan veel winkels leeg. Dan moet je niet nog meer winkels bijbouwen. Het gemeentebestuur van Schagen zit er helemaal naast. Om ellende te voorkomen moet de provincie de regie pakken en dit plan tegengaan”

Het gemeentebestuur van Schagen stelt voor om aan het Makado winkelcentrum 3600 vierkante meter toe te voegen. Dit in de veronderstelling dat meer vierkante meters ook meer klanten op zullen leveren. Vastgoedeigenaren uit het centrum van Schagen laten juist weten dat er al veel leegstand is en dat dit effect zal hebben op de verhuurbaarheid van de winkelpanden.

De Nota Detailhandelsbeleid 2015-2020 beschrijft onder meer dat de nieuwe detailhandelsontwikkelingen en uitbreidingsplannen vanaf 1500 vierkante meter bij de provincie moeten worden voorgelegd. Anna de Groot: “Het lijkt erop dat de provincie dit erdoor heeft laten glippen. Dat kan natuurlijk niet. De leefbaarheid van kleine kernen en de overlevingskans van de bestaande winkels staat nu op de tocht.”

Bijlage: