Conclusie groen licht bungalowpark Landal in Castricum is onterecht

19 mei 2015

Conclusie groen licht bungalowpark Landal in Castricum is onterecht

Uitlatingen van een provincieambtenaar in de pers hebben niks veranderd aan het terughoudende standpunt van de provincie over de bouw van een bungalowpark in Castricum. Dit schrijven gedeputeerde staten in antwoord op schriftelijke vragen van SP en Partij voor de Dieren. De ambtenaar had in Nieuwsblad De Kennemer gezegd dat hij niet zou weten waarom de provincie tégen de bouw van zo'n bungalowpark moet zijn.

In antwoord op de vragen zeggen gedeputeerde staten echter ondubbelzinnig: "In de kop van het door u aangehaalde artikel wordt de suggestie gewekt dat de provincie ambtelijk een mogelijk positief standpunt voorziet. Dit is een onterechte conclusie."

SP en Partij van de Dieren verzetten zich al geruime tijd tegen de plannen voor de bouw van een bungalowpark op de Zanderij in Castricum. Het park zou moeten komen in beschermd natuurgebied. Naar aanleiding van eerdere schriftelijke vragen hadden gedeputeerde staten al toegegeven dat toestaan van het park lastig is, omdat "juist deze locatie bijzondere natuur- en landschapswaarden heeft door de ligging nabij de duinen". Op andere vragen zeiden zij eerder ook: "Op basis van de informatie die nu bij ons bekend is, zien wij weinig mogelijkheden voor het park vanwege bezwaren vanuit ruimte en natuur."

SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Een ambtenaar mag wat ons betreft zeggen wat hij wil. Maar in dit geval moet de gemeente Castricum daaruit niet de conclusie trekken dat de provincie overstag gaat voor het Landal bungalowpark. Dat hebben wij met onze vragen dus even rechtgezet."

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Het grootste deel van De Zanderij is natuurgebied, een deel wordt echter gebruikt voor bloembollenteelt