Bootdienst IJmuiden – Amsterdam kan goedkoper terugkomen

5 maart 2015

Bootdienst IJmuiden – Amsterdam kan goedkoper terugkomen

De SP wil dat provinciale staten opnieuw gaan kijken naar de mogelijkheid van herstart van de bootdienst IJmuiden – Amsterdam. De SP heeft hiervoor een initiatiefvoorstel ingediend. VVD-gedeputeerde Post had in november consultant MuConsult een rapport laten maken. Volgens dit rapport zou herstart per jaar 1,2 tot 1,8 miljoen subsidie kosten. De andere partijen namen deze conclusie over en haakten af. De SP daarentegen vond als enige partij het rapport te eenzijdig. In het initiatiefvoorstel laat SP-statenlid Marnix Bruggeman nu zien dat de bootdienst voor veel minder geld kan terugkomen – en eventueel zelfs zónder subsidie.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Tot en met 31 december 2013 voer tussen IJmuiden en Amsterdam de Fast Flying Ferry van Connexxion. Aan Connexxion betaalde de provincie daarvoor toen per jaar 1,2 miljoen euro subsidie. Volgens gedeputeerde Post vroeg Connexxion voor volgende jaren nog meer subsidie. Zij besloot daarom de bootdienst op te heffen. Er werd daarna wel nog een werkgroep van statenleden opgericht die moest bekijken of de bootdienst toch niet terug kon komen. Deze werkgroep was aanvankelijk zeer enthousiast. Maar na het rapport van MuConsult bliezen alle andere partijen in provinciale staten het plan voor herstart af.

De SP ging daarna in gesprek met ondernemers die de bootdienst hadden willen voortzetten, zoals de IJmuidense Rondvaart Maatschappij en Nepo Seaways. Verder waren er contacten met het Amsterdamse GVB en scheepbouwer Latitude Yachts in Letland, dat een innovatief milieuvriendelijk schip bouwt dat op elektriciteit vaart - de Battery Boat Green.

Foto: Latitude Yachts Riga / Latitude Yachts Riga

De BB Green vaart op elektriciteit uit accu's

Met gegevens van deze ondernemers rekende SP-statenlid Marnix Bruggeman allerlei varianten voor een nieuwe bootdienst door. Bruggeman: "De Fast Flying Ferry verstookte bijna een derde van de totale kosten aan dieselolie. De BB Green op elektriciteit vaart veel goedkoper." De IJmuidense Rondvaart Maatschappij vertelde een nieuwe bootdienst zelfs zonder subsidie te kunnen uitvoeren. De Maatschappij wil gaan varen met een klein type schip dat 12 passagiers en fietsen kan vervoeren, flexibel en afhankelijk van het aantal passagiers dat mee wil. Bruggeman: "Directeur Jumelet zei tegen mij dat het rapport van MuConsult volledig onjuiste cijfers over zijn plan bevat. Als de provincie écht met hem had gepraat, hadden ze een heel ander verhaal gehad."

Bruggeman rekende allerlei varianten door voor herstart van de bootdienst. Met grote schepen is al een minimale dienst mogelijk met 2 ton provinciale subsidie per jaar. Een bootdienst elk half uur met meerdere stops onderweg hoeft niet meer dan 7 ton subsidie per jaar te kosten. Het GVB werkt op dit moment nog aan een eigen berekening. Zodra de berekening klaar is gaat deze ook naar provinciale staten.
In het initiatiefvoorstel daagt de SP provinciale staten uit de berekeningen van de SP te toetsen, maar dan wel in samenspraak met de ondernemers. Volgens de SP kan de conclusie dan niet anders zijn dan dat de bootdienst moet terugkomen.

Downlaod het initiatiefvoorstel van de SP-statenfractie met de link hier onderaan.

Foto: SP Velsen / SP Velsen