Maak spoed met aanpak problemen detailhandel

29 augustus 2014

Maak spoed met aanpak problemen detailhandel

Eind van het jaar is veel te laat voor de aanpak van de winkelleegstand. Dat zegt statenlid Marnix Bruggeman in reactie op antwoorden van gedeputeerde staten op schriftelijke vragen van de SP. Wel is Bruggeman tevreden dat VVD-gedeputeerde Jan van Run alsnog een aantal maatregelen wil bekijken die de SP eerder al voorstelde. De SP wil in elk geval zo snel mogelijk een verbod op de bouw van nieuwe winkelcentra.

De statenfractie van de SP vroeg al een jaar geleden in een initiatiefvoorstel om meer inzet van de provincie. Maar in een commissievergadering op 15 mei zei gedeputeerde Jan van Run dat hij de problemen met de detailhandel allereerst een zaak van de gemeenten vond. Daarna kwam er een brief van minister Schultz van Haegen. Daaruit bleek dat veel andere provincies wel meer doen aan de problemen van de detailhandel.
De Noordhollandse SP zette deze maatregelen in schriftelijke vragen op een rij, en vroeg gedeputeerde staten of zij de maatregelen van andere provincies ook willen overwegen. Gedeputeerde staten antwoorden daarop nu met een volmondig 'ja'.
SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Dat vinden wij een stap vooruit. Gelderland, Overijssel en Zeeland steunen gemeenten bij het omvormen en opknappen van winkelstraten en kleine winkelcentra. Precies ditzelfde hadden wij in Noord-Holland ook bepleit. Van Run hield dit toen nog af."

Volgens de SP moet de provincie allereerst helpen zoveel mogelijk winkels te behouden. Bruggeman: "Maar als er toch massaal winkels leeg staan geeft dit een nare sfeer. Lang niet alle gemeenten hebben genoeg kennis om daar wat aan te doen. De provincie kan ze helpen met kennis en geld. Er komen steeds meer kleine webwinkeltjes. Die kun je aanmoedigen hun kantoor in een lege winkelruimte te vestigen. Dan ben je in elk geval af van die naargeestige kale winkelruiten."
De statenfractie van de SP wil dat de provincie zo snel mogelijk de beperkingen voor de bouw van nieuwe winkelcentra aanscherpt. In hun antwoord aan de SP zeggen gedeputeerde staten dat zij pas eind van het jaar met voorstellen komen. De SP vindt dit veel te laat. ING kwam deze week met nieuwe cijfers over winkelleegstand. Ook in Noord-Holland wordt de toestand steeds erger, onder meer in IJmond, Alkmaar en Heerhugowaard. De SP wil daarom dat de provincie zo snel mogelijk tot meer actie overgaat. Bruggeman: "Of wil Van Run met zijn maatregelen wachten tot daar de laatste winkel is gesloten?"