Dring gemeentelijke herindeling niet van bovenaf op

23 februari 2007

Dring gemeentelijke herindeling niet van bovenaf op

Op dit moment zijn ten minste op drie plekken in Noord-Holland weer eens gemeentelijke herindelingsplannen van stal gehaald. In Schagen is er afgelopen week een hele discussie aan gewijd, waar natuurlijk vooral gemeenteraadsleden en bestuurders zich weerden.

Gemeentelijke herindelingen worden tot nu toe altijd van bovenaf opgelegd. Bewoners worden hierover niet gehoord, althans niet in een stadium dat het besluit nog terug te draaien valt. De SP vindt dat een slechte zaak.

SP-statenlid Mienk Graatsma: 'Gemeentelijke herindelingen kunnen gemeenten behoorlijk ontwrichten. Het worden bijna virtuele gemeentes. Wie weet bijvoorbeeld behalve de inwoners zelf welke plaatsen tot gemeente Waterland horen? En is het handig dat een Markense in Broek en Waterland haar paspoort moet halen, omdat in haar virtuele gemeente Waterland in dat stadje het gemeentehuis staat? Lijkt me niet. Wij vinden herindeling pas kunnen na een ja-woord van de burger. Eerst de burger horen via een referendum en dan pas besluiten.'

Op de plaats rust voor gemeentelijke herindelingen