SP-enquête: overgrote meerderheid buspassagiers Texel tegen belbusproef

13 november 2013

SP-enquête: overgrote meerderheid buspassagiers Texel tegen belbusproef

Bijna negentig procent van de busreizigers op Texel is tegen een proef met belbussen. Zij zijn zeer tevreden met de gewone bussen die nu over het eiland rijden. Dit blijkt uit enquêtes die statenleden van de SP in de bus hebben gehouden onder de passagiers.

De provincie Noord-Holland wil dat de belbusproef dit voorjaar begint. De bestaande buslijn 29 wordt dan opgeheven. De proef kost ruim anderhalf miljoen euro extra. De provincie heeft echter niet aan de bestaande busgebruikers gevraagd wat zij vinden van de proef. SP-statenleden Remine Alberts en Marnix Bruggeman zijn het ze daarom eind oktober zelf gaan vragen. Een overgrote meerderheid van de passagiers bleek het slecht te vinden als ze voortaan een uur van te voren moeten opbellen als ze met de bus mee willen. Omgekeerd vindt 90 procent de huidige routes van de gewone bussen goed. Zelfs als mensen met de belbus voor de deur zouden worden opgehaald en afgezet, vindt nog steeds 84 procent de belbus een slecht idee. Als het plan van de provincie doorgaat, is de OV-chipkaart en de studentenkaart niet geldig op de belbus, en wordt een rit gemiddeld flink duurder. Slechts acht procent van de buspassagiers heeft daartegen géén bezwaar.
SP-statenlid Marnix Bruggeman: “Ook wij hadden al twijfels bij de proef. Maar dat zo ongeveer iedereen er niks in ziet, was zelfs voor ons een verrassing. De passagiers waren inmiddels goed op de hoogte van het plan. Toen we ze in de bussen ondervroegen over de belbusproef kregen we regelmatig antwoorden als ‘belachelijk’ en ‘waardeloos’. Dit blijkt weer een studeerkamerproject, waaraan de mensen om wie het gaat niks hebben.” Anders dan de provincie beweert, zijn er elders in Nederland al veel proeven gehouden met vergelijkbaar 'vervoer op maat’, de eerste in 1979 in Oost-Groningen en Friesland. Deze proeven zijn vroeg of laat grotendeels mislukt.

De SP-statenleden hebben hun rapport met de enquêteresultaten aangeboden aan Provinciale Staten en willen dat ook de andere partijen nog eens heel goed nadenken of de belbusproef op Texel wel zo’n goed idee is.

Hier de volledige tekst van het SP-onderzoeksrapport “Mag onze bus blijven?” (PDF).