Voorkom geldverspilling tunnel A9
Voorkom geldverspilling tunnel A9
De SP maakt zich zorgen om de kapitaalvernietiging die mogelijk gaat plaatsvinden bij de ondertunneling van de A9 bij Amstelveen. De snelweg wordt zo fors verbreed dat er geen ruimte meer zou zijn voor vrijliggende busstroken in de tunnel. De bussen gaan daarom op het tunneldak rijden, dat echter niet geschikt is voor een toekomstige ombouw van de Zuidtangent tot een railverbinding.
Deze informatie heeft de SP verkregen onder andere door het bijwonen van vergaderingen in Amstelveen. Het college van Gedeputeerde Staten, bestaande uit VVD, PvdA, CDA en GroenLinks, heeft 50 miljoen euro toegezegd aan het rijk voor het verbreden van de snelwegen rond Amsterdam. De SP wil dat de provincie deze toezegging intrekt als blijkt dat er sprake is van geldverspilling.
De vragen aan het college van Gedeputeerde Staten luiden als volgt.
Inleiding
De provincie Noord-Holland draagt 50 miljoen euro bij aan de verbreding van de snelwegen rond Amsterdam. Deze verbredingen leiden tot meer geluidsoverlast en luchtvervuiling, met name voor de inwoners van Diemen en het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer.
Een van de onderdelen van de plannen is de verbreding en ondertunneling van de A9 bij Amstelveen. De snelweg wordt hier fors verbreed, zodanig dat er in de tunnel geen plaats meer is voor vrijliggende busstroken. De buslijnen op dit traject (175 en 300) moeten nu bovenop de tunnel gaan rijden.
Vragen
1. Kan het college het bovenstaande bevestigen? Zo nee, kan het college dan uiteenzetten hoe het inhoudelijk zit?
2. Is het college bereid er bij het rijk op aan te dringen dat de verbreding van de A9 bij Amstelveen zo plaatsvindt dat er vrijliggende busstroken in de tunnel beschikbaar komen? Zo nee, waarom niet?
Het tracé van buslijn 300 (de Zuidtangent) is grotendeels voorbereid op “vertramming”. Dat betekent dat de fundering van de baan dermate zwaar is gemaakt, dat ombouw van de busverbinding tot een tramverbinding mogelijk is. Deze zware fundering heeft extra kosten met zich meegebracht. De SP heeft vernomen dat het tunneldak van de A9-tunnel niet berekend is op een dergelijke zware constructie van de baan. Hierdoor wordt vertramming van de Zuidtangent op dit traject niet mogelijk.
3. Kan het college het bovenstaande bevestigen? Zo nee, kan het college dan uiteenzetten hoe het inhoudelijk zit?
4. Indien het bovenstaande juist is, betekent dit dat op een belangrijk onderdeel van het tracé van lijn 300 vertramming niet mogelijk is. Hoe kijkt het college hier uit vervoerkundig oogpunt en ten aanzien van openbaar vervoerbeleid en milieubeleid tegenaan?
5. Als het traject op het tunneldak niet geschikt is voor vertramming van de Zuidtangent, betekent dit dat de extra kosten die gemaakt zijn op het overige deel van het tracé voor niets betaald zijn. Dan is er sprake van geldverspilling en kapitaalvernietiging. Hoe kijkt het college hier uit financieel oogpunt tegenaan?
6. Is het college bereid om de toegezegde bijdrage van 50 miljoen euro in te trekken als daadwerkelijk blijkt dat sprake is van kapitaalvernietiging (en er geen vrijliggende busstroken in de tunnel komen)? Zo nee, waarom niet?