h

Mogelijk geen verplichte aanbesteding meer in het OV

11 mei 2007

Mogelijk geen verplichte aanbesteding meer in het OV

Het Europees Parlement heeft gisteren duidelijk aangegeven dat het niet ideaal is als al het stads- en streekvervoer aanbesteed wordt, iets wat de SP al heel lang betoogt. SP-Kamerlid Emile Roemer gaat nu binnenkort in de Tweede Kamer een voorstel indienen om de provincies en de grote steden de vrijheid te geven zelf te bepalen of zij het openbaar vervoer willen aanbesteden of aan een eigen vervoerder geven. In het Kamerdebat over het OV onlangs gaven PVV, GroenLinks en SGP al aan dit voorstel van de SP te steunen. Ook PvdA-Europarlementariers steunen dit. De Tweede Kamer kan zo op korte termijn de verplichte aanbestedingen in het stads- en streekvervoer afschaffen. En dan zijn ook de over het algemeen desastreuze aanbestedingen in het OV in Noord-Holland van de baan.

In 2001 ging de Wet Personenvervoer 2000 in. Deze wet stelt het openbaar vervoer onderhevig aan marktwerking. Hiermee liep Nederland vooruit op Europese regelgeving die eraan leek te komen. Sinds gisteren is definitief duidelijk dat er geen Europese verplichting tot aanbesteding komt. Onder leiding van SP-Europarlementariër Erik Meijer besloot het Europees Parlement de aanbestedingen vrijwillig te maken. Landen hebben zelf de vrijheid of zij van deze mogelijkheid gebruik maken.

Volgens Roemer zal de marktwerking in het openbaar vervoer moeten stoppen. “De marktwerking heeft geleid tot het schrappen van veel ritten, bezuinigingen op service en onderhoud en veel arbeidsonrust. Bovendien moeten gemeentelijke vervoersbedrijven nu verkocht worden tegen de wens van de grote steden en haar bevolking. In een recent Kamerdebat verdedigde staatssecretaris Huizinga haar beleid nog met het argument dat dit van Brussel moest. Nu die vlieger niet meer opgaat, is het tijd om die verplichte aanbesteding uit de wet te schrappen.”

SP Noord-Holland facebook

Volg SP Noord-Holland

U bent hier