De provincie probeert zich actief in te zetten voor het behoud van biodiversiteit, maar de invloed van de intensieve landbouw blijft een blinde vlek

10 oktober 2024

Onlangs verscheen er in Trouw een artikel over de blauwe kiekendief. Texel is het belangrijkste broedgebied voor deze roofvogels in Noord-Holland. Zoals bij veel soorten neemt ook de populatie van deze dieren steeds verder af en staat hij op het punt om als broedvogel te verdwijnen uit Nederland. Als hoofdoorzaak wordt het gebrek aan voldoende prooidieren genoemd.

Uit de antwoorden op vragen die de SP hierover heeft gesteld, blijkt dat de provincie in samenwerking met verschillende organisaties natuurbeheer uitvoert dat het leefgebied van de blauwe kiekendief in stand houdt. Het leefgebied van deze roofvogel strekt zich echter ook uit over agrarisch gebied. Hoewel er geen onderzoek is gedaan naar de effecten van de gangbare landbouw in relatie tot de beschikbaarheid van prooidieren, erkent het college dat de intensieve landbouw één van de bekende oorzaken is van de achteruitgang van biodiversiteit. Hoog tijd dat het roer in agrarisch Nederland om gaat: de intensieve landbouw is schadelijk voor planten, dieren en uiteindelijk ook voor de mens.

Ziekte, honger: de blauwe kiekendief redt het niet langer in Nederland | Trouw

Document NoordHolland - Beantwoorde schriftelijke vragen nr. 65-2024 van mw. Alberts (SP) over Afnemende populatie van de blauwe kiekendief in Nederland - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)