Brandweer verder uitgekleed; gevaar voor inwoners Noord-Holland Noord

10 juni 2022

Brandweer verder uitgekleed; gevaar voor inwoners Noord-Holland Noord

Foto: Heidi Bouhlel / SP

De brandweer in de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord moet twee kazernes sluiten. Veertien andere korpsen hangt afslanking van hun huidige takenpakket boven het hoofd. Deze ‘herstructurering’ zal grote gevolgen hebben voor onze inwoners. Veel vrijwilligers, postcommandanten en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers zijn net als de SP verbijsterd. De SP stelt er vragen over aan het provinciebestuur.

Eind mei presenteerde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord een plan aan de burgemeesters van die regio. Bij de brandweer moet volgens de Veiligheidsregio een herstructurering plaatsvinden. De kwaliteit ligt echter nu al onder de norm; door dit plan dreigt de veiligheid van onze inwoners nog verder onder druk te komen staan. Het lijkt erop dat de Veiligheidsregio geheel zelfstandig dergelijke rigoureuze beslissingen wil nemen. De lokale vrijwilligerskorpsen en gemeenteraden hebben het nakijken. “Het kan niet zo zijn dat men lijdzaam moet toezien hoe hun naaste buren meer in gevaar komen”, aldus Statenlid Hoogervorst. “De taken en bevoegdheden worden verder uitgekleed en dat terwijl de branden steeds complexer worden door bijvoorbeeld de elektrificering van onze samenleving.” Er is grote onrust bij

Foto: Marcel Lathouwers / SP
het personeel, onder de vele vrijwilligers en in de kleinere kernen van onze provincie, waar nu nog een brandweerkazerne staat of dicht in de buurt is. Mensen zijn bang dat deze kazerne de deuren zal moeten sluiten en dat de aanrijtijden nauwelijks gehaald worden.

De SP-statenvragen¹ moeten binnen dertig dagen door Gedeputeerde Staten worden beantwoord.

¹ De vragen treft u hieronder in de  bijlage aan.

Lees er meer over op de website van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers:

Foto: Heidi Bouhlel / SP
 Lees ook de artikelen in het Noord-Hollands Dagblad hierover:

Foto: Heidi Bouhlel / SP

Ik ben het volledig eens met de informatie in het bulletin,
het is een schande dat zo'n verkeerd beleid steeds maar
kan blijven doorgaan en het voortdurend wint bij elke
verkiezing.