Gebrek aan snel internet funest voor duizenden gezinnen

9 mei 2022

Gebrek aan snel internet funest voor duizenden gezinnen

Foto: Punk Media / Flickr

In Noord-Holland bestaat een aantal regio’s waar geen goed internet aanwezig is. Omdat het Rijk en de provincie het aan ‘de markt’ overlaten, zijn duizenden gezinnen en bedrijven nu de dupe van het ontbreken van deze belangrijke voorziening. De SP stelt dat de overheid dit moet oplossen en vraagt aan de provincie om er spoedig werk van te maken.

De provincie heeft knelpunten in kaart gebracht van locaties waar geen of een slechte internetverbinding aanwezig is. Duizenden adressen hebben op dit moment geen goed internet, omdat marktpartijen geen brood in zien in de aanleg ervan. Dat wil zeggen, het kost hen geld dat ze niet willen investeren. Statenlid Hoogervorst: “Internet is, net zoals een snelweg en riolering, onderdeel van onze infrastructuur. Iets waar de overheid in moet kunnen voorzien.” Omdat dit door ‘de markt’ moet worden opgelost, staan duizenden Noord-Hollandse gezinnen nu in de kou. In de huidige tijd gaat vrijwel alles via internet: solliciteren voor een baan, een opleiding volgen, een afspraak maken bij de gemeente, sociale contacten onderhouden, een boek reserveren bij de bibliotheek, vergaderen en noem het maar op. Deze vorm van (sociaal) verkeer kan gewoonweg niet ontbreken in het leven van onze inwoners, dus ook niet in deze zogeheten ‘buitengebieden’.

Gedeputeerde Zaal (D66) wacht liever nog even op de uitvoering van een aangenomen Tweede Kamermotie: ‘Voor onze provincie zou het tot 31 miljoen euro kunnen kosten en dat hebben we niet’. De motie riep op om – voor het einde van 2021 – alle knelpunten in Nederland in kaart te brengen en te onderzoeken of er alternatieven zijn voor snel internet voor alle Nederlanders. Dat is echter nog niet gebeurd. “Hoe lang moeten deze inwoners en bedrijven nog wachten? We creëren hiermee een verdere tweedeling in de samenleving’, aldus Hoogervorst.