Milieuschandaal Cargill Zaandam

22 november 2021

Milieuschandaal Cargill Zaandam

Foto: Foto / RD

Naar aanleiding van de berichtgeving¹ over het milieuschandaal van het bedrijf Cargill stelt SP Statenlid Anna de Groot vragen² aan het provinciebestuur. Cargill verzwijgt dat het jaarlijks tientallen tonnen ammoniak uitstoot in de Zaanstreek. Naar aanleiding van de berichtgeving¹ over ​het stikstofschandaal bij Cargill stelt SP Statenlid Anna de Groot ​ook weer vragen aan het provinciebestuur.

Radioprogramma Pointer toonde onlangs aan dat het bedrijf net zoveel ammoniak blijkt uit te stoten als Olam deed. “Cargill moet de ammoniakuitstoot snel terugdringen. Vooralsnog lijkt het dweilen met de kraan open. De natuurvrijwilligers doen van alles om de wildgroei van stikstofminnende gewassen te voorkomen en ondertussen komt er weer veel stikstofdepositie in de natuurgeb​ieden. De vrijwilligers worden hier moedeloos van”, aldus De Groot. De Kalverpolder in Zaandam heeft een beschermende Natura 2000-status en ligt tussen nog veel meer kostbare natuur. Deze polder ligt op steenworp afstand van de Cargill-fabriek. Al die natuur ​kan niet zonder hulp. ​De Natura 2000-gebieden rond Zaanstad hebben te kampen met ernstige problemen die door stikstof (ammoniak en stikstofdioxide) veroorzaakt worden. ​De cacao-industrie stoot veel ammoniak uit, maar ook de veehouderijen en het autoverkeer (stikstofdioxide) zorgt voor een natuur die het moeilijk heeft. ​De gebieden worden snel overwoekerd door planten die goed gedijen op stikstofrijke bodems.

“Met grote fabrieken in de omgeving die veel uitstoten is het erg lastig om de biodiversiteit te herstellen. Dat één van die fabrieken verzwijgt dat ze ammoniak uitstoot is schandalig.” Anna de Groot werd door verschillende media geïnterviewd.³

¹ KRO-NCRV-programma Pointer, 17 november jl.: Vervuilende cacaofabriek Zaandam zweeg jarenlang over uitstoot”

² De vragen zijn hieronder in PDF terug te vinden.

³ Wilt u het fragment van RTV Zaanstreek terugluisteren? Dat kan hier:

Meer lezen?

Artikel NHD, 17 november jl.: Cargill houdt jaarlijkse uitstoot van tientallen tonnen aan ammoniak geheim voor autoriteiten"

Artikel RTV Zaanstreek, 18 november jl.: Uitstoot tientallen tonnen ammoniak verzwegen”