Demissionair kabinet zorgt voor meer stikstofuitstoot in Noord-Holland

4 november 2021

Demissionair kabinet zorgt voor meer stikstofuitstoot in Noord-Holland

Foto: Foto / wijnoordholland.nl

Om onze natuur en biodiversiteit te beschermen moet de uitstoot van stikstof flink omlaag. Een maatregel van het demissionaire kabinet maakt het echter mogelijk om juist méér stikstof uit te stoten. Er ontstaan door de nieuwe regel namelijk gebieden waar nagenoeg onbeperkt stikstof kan worden uitgestoten. In Noord-Holland liggen dergelijke gebieden rond Agriport en Enkhuizen, uitgerekend plekken waar de datacenters en de vele hectaren paprika- en tomatenkassen staan. Als we onze natuur willen beschermen moeten we deze ontwikkeling niet accepteren. De SP stelde daarom vragen.

Om stikstofberekeningen te maken is een instrument ontwikkeld dat we AERIUS Calculator noemen. Tot januari 2021 moest de uitstoot van stikstof vanaf wegen berekend worden, tot vijf kilometer vanaf bijvoorbeeld een betreffende weg. Alle andere stikstofuitstoot moest berekend worden tot veel verder weg. De Raad van State maakte met het zogeheten ‘arrest Ressen-Oudbroeken’ een einde aan het feit dat de uitstoot van stikstof slechts over vijf kilometer berekend hoefde te worden. Begin juli 2021 besloot het demissionaire kabinet dat voor alle bronnen (zoals de betreffende weg), de stikstofuitstoot berekend moet worden tot 25 km vanaf de bron. Daardoor hoeft voor bronnen, die verder dan 25 km van een Natura 2000-gebied¹ liggen, de stikstofuitstoot niet meer berekend te worden. Echter, stikstof verspreidt zich veel verder dan vijf kilometer vanaf de bron. Gevolg van de kabinetsmaatregel is dat bijvoorbeeld de datacenters in Hollands Kroon, maar ook de (agrarische) industrie rond Enkhuizen, meer stikstof kunnen uitstoten dan voorheen. Met de nieuwe kabinetsmaatregel is de garantie weggevallen dat Natura 2000-gebieden voldoende beschermd worden tegen stikstof.

‘Het betekent dan ook dat er voor grote gebieden geen natuurvergunningen hoeven worden aangevraagd en afgegeven,’ aldus Statenlid Anna de Groot. ‘Dit alles gaat ten koste van onze kwetsbare natuur.’ De SP hoopt dat de vragen² spoedig beantwoord zullen worden.

Foto: Willem Croese / SP

¹ Uitleg over Natura2000-gebieden treft u hier https://www.natura2000.nl/

² De Statenvragen van de SP treft u hieronder in PDF.