Verkeersopstopping bedrijvenpark WFO – Zwaagdijk-Oost

8 april 2021

Verkeersopstopping bedrijvenpark WFO – Zwaagdijk-Oost

Foto: Foto / NHD

Bedrijvenpark WFO in Zwaagdijk WFO, bij Zwaagdijk-Oost in de gemeente Medemblik, wordt drukker en drukker. Met het gereedkomen van de N307 (Hoorn-Enkhuizen) is het voor bedrijven aantrekkelijker om zich te vestigen op dit bedrijventerrein – vanaf het terrein is er namelijk rechtstreeks toegang tot de A7 richting Amsterdam of Leeuwarden.

In ochtend- en avondspits, maar ook daarbuiten, staat het verkeer regelmatig muurvast op de rotonde die leidt naar de opritten van de nieuwe Westfrisiaweg. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties. Onlangs moest een fietser na een aanrijding nog ernstig gewond naar een ziekenhuis in Hoorn worden afgevoerd.

“De bedrijven trekken bij de gemeente Medemblik, maar ook bij de provincie aan de bel”, zegt SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Als je de doorstroming naar en bereikbaarheid van dit bedrijvenpark als argument gebruikt om de N307 aan te leggen, en je verandert niets aan de toe- en afvoer van het gebied, dan ben je verkeerd bezig. We vragen ons af of met deze ontwikkeling rekening is gehouden”.

Er zijn verschillende opties aangedragen om de problemen te lijf te gaan. Zo gaan er stemmen op om een turborotonde aan te leggen. Ook zou er een nieuwe ‘parallelweg’ langs de N307 richting Hoorn kunnen worden aangelegd. “Wij willen weten of hier tussen de partijen, waaronder de provincie Noord-Holland, overleg is. Welke oplossing ligt voor de hand?”, wil Hoogervorst weten. “Misschien kan de groei van WFO gestopt worden? Op de zandvlakte die ‘Zevenhuis’ heet is nog ruimte voor bedrijfsvestiging. En: wie gaat een mogelijke oplossing betalen?”

Hoogervorst heeft, namens de SP-fractie, schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De vragen treft u hieroder in de bijlage aan (PDF)