Laadpalen – een nieuw verdienmodel?

13 juli 2020

Laadpalen – een nieuw verdienmodel?

Foto: Duurzaam bedrijfsleven media / Flickr

Rijk, provincies en gemeenten gaan de komende jaren € 30 miljoen investeren in het plaatsen van laadpalen. In 2030 wil de overheid dat er geen auto’s meer op onze wegen rijden ‘met uitstoot’ – er zullen in dat jaar 1,9 miljoen elektrische auto’s moeten rijden. Dat vraagt om zo’n 1,7 miljoen laadpalen.

Een flink deel daarvan zal natuurlijk in Noord-Holland moeten staan. “Onze provincie neemt op dit moment bijna 1/7 deel van het totaal aantal wegvoertuigen voor haar rekening”, rekent SP-statenlid Wim Hoogervorst ons voor. “Doorrekenend zullen er in 2030 dan zo’n 250.000 laadpalen moeten staan, om aan de behoefte aan elektriciteit voor personenauto’s te kunnen voldoen”.

Van de € 30 miljoen zal de helft moeten komen van provincies en gemeenten. Van deze lagere overheden zal een investering worden gevraagd. “Natuurlijk moeten we investeren in duurzaam en uitstootvrij autorijden. Maar het is de vraag of deze investering goed uitgewerkt is en wordt”, aldus Hoogervorst. Het statenlid vraagt zich af of er hier sprake is van een subsidie. “De laadpalen zullen worden aangelegd door marktpartijen. De opbrengsten zullen gaan naar de elektriciteitsbedrijven. Zo werkt ‘de markt’. Zou het niet slimmer zijn om het geld in een fonds te stoppen? Als eenmaal de elektriciteit wordt afgenomen kan het geld weer terugvloeien naar de overheid, om er daarna nieuwe initiatieven mee te helpen financieren.”

De SP waarschuwt voor een nieuw verdienmodel. “Het zou verstandig zijn om deze nieuwe brandstoflijn zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Laat de uiteindelijke opbrengst weer ten goede komen van de overheidskas en niet wegstromen naar de stroomleveranciers. Dat moet je nu goed regelen om er straks van te kunnen profiteren”, zegt Hoogervorst. Hij diende afgelopen week schriftelijke vragen in over dit onderwerp.¹

Foto: Facemepls / Flickr

Ook vraagt de SP zich af op welke plekken deze honderdduizenden laadpalen dan wel moeten en kunnen komen. “Wie bepaalt de juiste plek? Hoe worden gebruikers betrokken bij de plaatsing? En is er wel voldoende capaciteit om de 550 (!) laadpalen per dag (in heel Nederland) te plaatsen?”.

Kortom: de palen staan er straks niet zomaar. “We zijn benieuwd naar verdere ontwikkelingen”.

¹ De schriftelijke vragen van de SP - 'Dertig miljoen voor nieuwe laadpalen' - treft u hieronder in PDF.