Formule 1: Provincie in de bres voor de commercie

2 november 2019

Formule 1: Provincie in de bres voor de commercie

Foto: RFdeRooij / Flickr

De Provincie Noord-Holland lijkt partij te kiezen voor de private onderneming Circuit Park Zandvoort BV. De rechter heeft onlangs in een kort geding besloten dat ze de Provincie in het gelijk stelt. De provincie is van mening dat de Formule 1 ‘van groot openbaar belang’ is en daarom door moet gaan. SP-Statenlid Eric Smaling is verontwaardigd en vraagt Gedeputeerde Staten (GS) tijdens de politieke behandeling om een verklaring.

‘Het is niet gebruikelijk om een uitspraak te doen over een gerechtelijke uitspraak in dit huis’, maar de verontwaardiging is erg groot. Smaling (SP) begon daarom met ‘Mijn betoog bestaat uit drie delen: Eerst het demagogische deel, daarna een stukje Kafka en dan het juridische deel.’

Formule 1-koorts treft ook GS

In het verslag van het kort geding staat te lezen hoe GS haar verweer onder woorden brengt. GS stelt dat het circuit ‘geschikt gemaakt moet worden voor het aangaan van concurrentie met buitenlandse circuits voor het houden van grote internationale race-evenementen. Een autosportevenement waarvoor grote maatschappelijke belangstelling bestaat en waarmee Nederland op de kaart zal worden gezet als autosportland.’

“Is dat wenselijk?”, vraagt Smaling zich hardop af. “Het is gewoon een commercieel belang van een private onderneming!”

Vele andere Statenleden zijn net zo geschokt als de SP’er. Zo ook Rosanne Kocken van Groen Links. Een dijk kan volgens haar niet worden opgehoogd, een haven niet aangelegd vanwege strengere stikstofregels, maar voor een sportief evenement worden uitzonderingen gemaakt. Daarmee slaat ze de spijker op de kop, want een ‘zaak van groot openbaar belang’ wordt binnen de ADC-toets aangehaald als er dijken op springen staan, als er een enorme woningnood is, of een humanitaire ramp. Het dienen van een commerciële onderneming hoort niet in dit rijtje thuis.

Met de billen bloot

De Statenfracties werden niet veel wijzer uit de antwoorden van GS. Men probeerde de stellingen vager te maken om zo niet met de billen bloot te hoeven. Gedeputeerde Jack van der Hoek (D’66) gaf zelfs nog te kennen, op de vraag of we dit als provincie allemaal wel zouden moeten willen: “Wij gaan niet er niet over in zijn totaliteit. Wij gaan over delen van wat er voor ligt, met betrekking tot het doorgaan van de race.” Daarmee heeft de provincie bij twee van de drie machten (de rechterlijke en bestuurlijke macht) toch echt twee gezichten.

De SP zal tijdens de Algemene Beschouwingen op 11 november hier zeker op terugkomen.

Lees hier de blog van Eric Smaling (SP) over de Formule 1

NH Nieuws:   "Statenleden: Moet alles wijken voor de komst van de Formule 1?"

Volkskrant:    "Rechter geeft milieuorganisaties weer ongelijk, Circuit Zandvoort mag verder met bouwen"