Amsterdam Wetlands, natuur op haar mooist

8 oktober 2019

Amsterdam Wetlands, natuur op haar mooist

Foto: Landschap Noord-Holland / landschapnoordholland.nl

De terreinbeherende organisaties (TBO) organiseerden voor de Provinciale Statenfracties een werkbezoek aan de Amsterdam Wetlands. Een begrip dat 12.000 ha. topnatuur aan moet duiden. Aangezien het gebied de SP-fractie na aan het hart gaat, was ze in volle getale aanwezig. Van de professionals kon ze horen waar men in het werkzame leven tegenaan loopt en hoe men gezamenlijk het terrein beheert en beheerst.

Foto: Marcel Lathouwers

De term Amsterdam Wetlands is 'bedoeld om beleidsmakers te prikkelen om na te denken over de toekomst van de kwetsbare natuur van de veenweidegebieden in Noord-Holland. Deze veenweidegebieden, waaronder ook die van Waterland, worden namelijk bedreigd', aldus een boswachter van Staatsbosbeheer.

De dag startte bij het bezoekerscentrum van Recreatieschap Het Twiske. Van daaruit vertrok de bus vol met statenleden, de gedeputeerde en de TBO's naar één van de 7 strandjes. Vervolgens via Zorgboerderij De Marsen met twee bootjes door het veenweidegebied. Op elke locatie werd men ingelicht over het natuurbehoud, de recreatie, de zorg en de milieuopgaven.

De SP zet zich op velerlei wijzen in voor het gebied. Vele Noord-Hollandse SP-afdelingen hebben onlangs gezamenlijk een enquête gehouden onder de bezoekers van Het Twiske. De enquête 'Twiske: De bezoekers aan het woord' is inmiddels gestopt. De resultaten zullen te zijner tijd bekend worden gemaakt.

Foto: Marcel Lathouwers