Provincie, waak over onze natuur

13 september 2019

Provincie, waak over onze natuur

Foto: Anna de Groot / SP Zaanstreek

De Provincie Noord-Holland moet de verantwoordelijkheid nemen over Recreatieschap Het Twiske – Waterland. Zowel in de Provinciale Staten als in de gemeentebesturen van verschillende gemeenten rondom natuurgebied Het Twiske worden vragen gesteld over het Recreatieschap en over de activiteiten in het natuurgebied. De SP stelde al eerder dat het natuurgebied behoorlijk onder druk staat en roept de provincie op om in actie te komen.

In Het Twiske wordt op velerlei wijzen gerecreëerd. Mensen wandelen er graag, nemen een fietsroute en genieten er van de rust en de ruimte. Maar kan dat wel samengaan met grote meerdaagse festivals en het toestaan van campingovernachtingen in het beschermd natuurgebied? Waar worden de grenzen gelegd en door wie? Het is in ieder geval zeker dat de provincie hier een grote rol in heeft. SP Zaanstreek stelde hier onlangs ook vragen over. Deze vragen en de beantwoording daarop lees je onder dit bericht.

We moeten meer zeggenschap krijgen over onze natuur

SP-Statenlid Remine Alberts: “De provincie moet zichzelf serieus gaan nemen, als ze zegt de hoeders van de natuur te zijn”. De SP roept daarom de provincie op om hierin het voortouw te nemen. De Wet Gemeenschappelijke Regelingen heeft ervoor gezorgd dat bijvoorbeeld de zeggenschap over Het Twiske buiten de gemeenten en de provincie is geplaatst. Hiervoor zijn de recreatieschappen in het leven geroepen, welke erg ondoorzichtig zijn.

De organisaties van de verschillende recreatieschappen en van Recreatie Noord-Holland zijn niet democratisch en hebben erg veel vrijheden in zowel het natuurbeleid als de uitvoering van dat beleid. Dit moet eens flink tegen het licht worden gehouden, omdat het de spuigaten uit lijkt te lopen.

Mede daarom is de SP een onderzoek gestart onder de bezoekers van Het Twiske, waar nu al ruim 400 mensen op hebben gereageerd. Met de uitkomsten van dit onderzoek wil de SP in de provincie laten zien waar veel waarde aan gehecht wordt, als het gaat om gebieden als Het Twiske.

Heeft u de enquête al ingevuld? Dat kan hier

Lees ook:

“Remine Alberts in gesprek bij Zaanradio over Het Twiske”

“Mensen maken zich zorgen over Het Twiske”

- Artikel SP Zaanstreek: "Pas op! Twiske!"

SP Zaanstreek heeft vragen gesteld in de gemeenteraad van Zaanstad. De vragen en de beantwooding daarop treft u hieronder in de bijlage